Det 31 år gamla varvrekordet på Sveriges Formel 1-bana är slaget. Stryk över namnet Niki Lauda och skriv dit det något svårstavade Marjin van Kalmthout.

I helgen kördes Anderstorp Super Prix, den femte deltävlingen i EuroBOSS-serien – ett mästerskap för bilar tidigare körda i serierna ChampCar, Indy Racing League, Formel 3000, Worldseries by Nissan/Renault och minst fem år gamla Formel 1-bilar.
Alla med någorlunda motorsportkunskap kunde redan på förhand gissa sig till att det 31 år gamla banrekordet på 1,24,836 från Sveriges Grand Prix 1978 nu låg inom räckhåll.
Marjin van Kalmthout, i en Formel 1-Benetton B197 tidigare körd av Jean Alesi, behövde bara två varv under första loppet på lördagen för att sätta 1,24,019 och med det skriva om historieböckerna. Under söndagens lopp drämde han till med 1,21,525 tack vare varmare väder och nya däck.

Det gamla rekordet på 1,24,836 sattes av österrikaren Niki Lauda i den uppseendeväckande fläktbilen Brabham BT46B. Loppet på Anderstorp blev bilens första men även det sista då konstruktionen förbjöds.
Under förra sommarens Ronnie Peterson Historic Grand Prix ville vår senaste svenske Formel 1-förare Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, aktiv 1980-1991, testa att slå rekordet. Ägaren till bilen, en March 761,  Peter Williams utryckte sig enklet: ”kommer inte på frågan”.

I depåområdet under EuroBOSS-helgen råder en avspänd stämning. Utanför VK-racings bås står Arno Smits och kopplar av med en rökpaus.
– Serien är unik, menar han. Vanliga människor kommer aldrig så här nära moderna Formel 1-bilar, vilket det faktiskt är tal om. Man kan till och med röra vid dem.
Normalt brukar evenemang som detta även inkludera en hel del event för sponsorer och så vidare. Men inte denna helg. Anderstorp ligger långt borta från racingscenen på kontinenten och de brittiska öarna. Något Formel 1-stallen tyckte redan på 1970-talet då Anderstorp höll i Sverige Grand Prix åren 1973 till 1978. Till Anderstorp denna helg kommer bara åtta ekipage, varav ett – en av Mika Salos Tyrrellbilar – aldrig kommer till start.
Även när det gällde uppslutningen på läktarna kunde man önskat sig mer. Siktet var inställt på 10 000 besökare men det kom bara 1500. Konkurrensen från Ferrari-arrangemanget på Knutstorp anses som huvudboven i dramat men frågan är om man inte hade kunnat göra mer i själva marknadsföringssteget.

EuroBOSS-bilarna är mer avancerade än de från 1960- och 1970-talen som brukar ingå i andra liknande serier och för att dra ner kostnaderna har en del ingrepp gjorts.
– Elektroniken är strippad och vi läser bara av motorns arbete, berättar Arno Smits. Annars skulle vi behöva åtta personer att bara bearbeta all data från bilens alla sensorer.
I Marjin van Kalmthout bil är originalmotorn från Renault ersatt av en Judd V10 på fyra liter. Bilen är från 1997 men det aerodynamiska paketet är från 1993 och 1994 eftersom reglementet då erbjöd mer fördelar på det området. Det hela avslöjar att det faktiskt mer handlar om riktig racing än om uppvisningslopp med originalbilar.

EuroBOSS-serien har uttryckt sin vilja att komma tillbaka till Anderstorp 2010 men frågan är om en av de tre bullerhelgerna banan har nästa år ska ”offras” för ett arrangemang som uppenbarligen inte är tokhett.
Klart är att Race Legends kommer att köras den 13-15 augusti – det med en rad inbjudna världsstjärnor. Bland annat Stefan Johansson, Hans-Joachim Stuck och Emerson Fittipaldi ryktas om att ställa upp i välgörenshetsloppet och eftersom det ska köras med Formel Renaultbilar så tar man inte en av de tre helgerna. Det kommer däremot den planerade uppföljaren till 2008 års succé Ronnie Peterson Historic Grand Prix göra.

Läs mer

    Visa kommentarer