Ny undersökning visar att nästan var tionde trafikant i Sverige ignorerar rött ljus i trafiken. Värst är siffrorna för gångtrafikanter. Är du oroad? Flytta till Falköping.

Fotgängare är sämst på att stanna för rött ljus i trafiken. Det visar en undersökning gjord av Motormännens riksförbund och som omfattar 11 400 observationer vid tolv olika orter i Sverige. Undersökningen gjordes tidigare i somras och visar bland annat att över var fjärde gångtrafikant (26 procent) går mot röd gubbe.

På andra och tredje plats i undersökningen kommer cyklister och mopedister där siffrorna är 19 respektive tolv procent. Fjärde plats går till taxichaufförer där nio procent bryter mot trafikregeln som kan ge 3 000 kronor i böter och indraget körkort i ett halvår.

Bättre är andra yrkestrafikanter som lastbils- och busschafförer där siffran är tre respektive fyra procent. Fem procent av personbilsförarna kör mot rött ljus liksom sex procent av motorcyklisterna.

Siffrorna skiftar betänkligt mellan de olika orterna. I Falun går 82 procent av gångtrafikanterna mot rött, i Borås och Falköping är siffran noll. När det gäller personbilsförarna har de i Hässleholm svårast att stanna för rött ljus. 21 procent närmare bestämt mot siffran noll för orterna Skövde och Umeå.

Värst bland förare av motorfordon (mopeder undantaget) är lastbilsförarna i Falun och Ängelholm där 40 procent kör mot rött. Mest laglydiga är man enligt undersökningen i Falköping där alla stannar för rött ljus – utom 1,5 procent av personbilsförarna. Noterbart är att Stockholm inte omfattas av undersökningen.

– Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas och det är viktigt att du kan känna dig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna, oavsett om man kör bil, cyklar eller går just för tillfället, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.

Samtidigt visar andra undersökningar presenterade av Trafikverket att Sverige hör till de säkraste länderna att cykla i – om du är barn vill säga. Dödssiffran har på den punkten sjunkit under de senaste 60 åren.
Under 1950-talet kunde antalet döda barn uppgå till 40 per år, sedan millennieskiftet har den siffra sjunkit från tre-fyra per år till bara ett par eller inga alls.

Stannar inte vid rött ljus (totalt, 12 orter)
Fotgängare: 26 %
Cykel: 19 %
Moped: 12 %
Taxi: 9 %
Motorcykel: 6 %
Personbil: 5 %
Buss: 4 %
Lastbil: 3 %


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer