Nissan GT-R ska krossa allt på Nürburgring

”Ringen-kriget” mellan olika supersportbilstillverkare är inte över. Nissan har i allra högsta grad varit inblandade med sin GT-R. Nu är den inte längre snabbast men det ska det bli ändring på – rejält.

2008 var året då Nissan GT-R kom och tog Nürburgrings nordslinga i besittning. Ett varv avverkades på 7 minuter, 29 sekunder och 3 hundradelar efter att ha putsat en tidigare tid med hela nio sekunder. Det var imponerande av den 480 hästkrafter starka japanen. Senare skruvades effekten upp till 530 hästkrafter och vips så kapades tiden till 7 minuter, 26 sekunder och 70 hundradelar. Så sent som för ett år sedan kom uppgifter om att GT-R, som numera har 550 hästkrafter, klarade varvet på 7 minuter och 21 sekunder. Detta bekräftades aldrig av Nissan och är därmed ingen officiell tid.

7 minuter och 21 sekunder är snabbt runt nordslingan, men det finns bilar som har, sedan Nissans tid sattes, kört fortare. Corvette ZR1 har kört på 7:19,63, Lexus LFA på 7:14,64 och Dodge Viper ACR på 7:12,13. Detta är tider som Nissan tänker slå med sin GT-R.

Amerikanska motorbloggen The Truth About Cars hade nyligen en pratstund med Nissans chefsingenjör Kazutoshi Mizuno angående GT-R och dess relation till Nürburgring. Enligt honom har GT-R årsmodell 2013, som fortfarande har 550 hästkrafter men vassare gasrespons från mellanregistret och uppåt samt bättre chassifjädring, redan avverkat ett varv på 7 minuter och 18 sekunder. Men det nöjer sig inte Mizuno med. Porsche 918 Spyder, superhybriden som visades i Genève, ska ha kört på 7 minuter och 14 sekunder. Det avskräcker inte Nissans chefsingenjör. Inte heller Dodge Viper ACR:s 7 minuter och 12 sekunder. Han menar att GT-R kan slå dessa båda supertider. I de 7 minuter och 18 sekunder som redan uppnåtts finns det en hel del marginal enligt honom.
Samtidigt som han säger det till den amerikanska motorbloggen pekar han på en banpreparerad GT-R och säger att den är god för tider under sju minuter. I den har luftkonditionering och radio slängts ut, störtbur installerats och slicks monterats. Motorn är originalmotorn, samma som alla kunder får när de köper en GT-R. Bilen är dock inte gatlegal i Japan då den inte har något spärr på toppfarten. Men den kan lätt bli laglig för gatbruk. Han vill heller inte sätta något rekord med en bil som inte är standard och inte serieproduktion. Han anser det vara fusk och nämner Radical SR8 LM som ses som snabbast runt nordslingan, trots att den knappast kan ses som en standardbil.
– Vi använder samma bilar som våra kunder använder. En bil som behöver motorn ombyggd efter några få timmar är ingen standardbil, säger han och menar att rekordet ska slås med en standardbil utan störtbur och med vanliga trepunktsbälten.

Frågan är vilken tid vi får se från Nissan, förmodligen en bit in på nästa år då värmen har börjat komma tillbaka till trakterna kring Nürburgring. Kan vi få se 7 minuter och 10 sekunder, eller lägre? Kanske det är för mycket begärt!?
Att Nissan kommer att slå tiden råder det knappast någon tvekan om.

Snabbaste bilarna runt Nürburgring (mars 2014)

Tid Bil Förare Datum
6:48 Radical SR8 LM Michael Vergers 19 aug 2009
6:55 Radical SR8 Michael Vergers 28 sep 2005
6:57 Porsche 918 Spyder Marc Lieb 4 sep 2013
6:?? McLaren P1    
7:08.69 Nissan GT-R Nismo Michael Krumm 30 sep 2013
7:11.57 Gumpert Apollo Sport Florian Gruber 13 aug 2009
7:12.13 Dodge Viper ACR (2010) Dominik Farnbacher 14 sep 2011
7:14.64 Lexus LFA Nürburgring Package Akira Iida 31 aug 2011
7:14.89 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 2006
7:18.1 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 24 okt 2004
7:19.63 Chevrolet Corvette C6 ZR1 (2012) Jim Mero 9 jun 2011
7:22.1 Dodge Viper ACR (2009) Tom Coronel 18 aug 2008
7:22.68 Chevrolet Corvette C6 Z06 (2012) Jim Mero 23 jun 2011
7:24 Porsche 911 GT2 RS Horst von Saurma  
7:24.22 Nissan GT-R (2011) Toshio Suzuki 1 okt 2010
7:24.3 Maserati MC12 Marc Basseng aug 2008
7:24.44 Pagani Zonda F Clubsport Marc Basseng aug 2008
7:25.7 Ferrari Enzo Marc Basseng aug 2008
7:26.4 Chevrolet Corvette C6 ZR1 (2009) Jim Mero 27 jun 2008
7:26.70 Nissan GT-R (2009) Toshio Suzuki 23 apr 2009
7:27.82 Pagani Zonda F Clubsport Marc Basseng sep 2007
7:28.0 Porsche Carrera GT Walter Röhrl 2 jul 2004
7:28.71 Porsche Carrera GT Marc Basseng aug 2008
7:29.03 Nissan GT-R (2009) Toshio Suzuki 17 apr 2008
7:32.0 Porsche 911 GT2 (2008) Walter Röhrl 2007
7:32.92 Ferrari 458 Italia Sascha Bert nov 2010
7:33 Porsche 911 GT3 RS 997MkII Horst von Saurma  
7:33.6 Koenigsegg CCX Marc Basseng aug 2008
7:34 Koenigsegg CCR Horst von Saurma 17 okt 2005
7:34 Porsche 911 GT2   sep 2008
7:34 Nissan GT-R (2011) Horst von Saurma okt 2010
7:35 Ruf Rt 12    
Visa alla ⇓

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer