Batterierna i en elbil kan användas till mycket, bland annat till att driva en av Europas absolut mest moderna fotbollsarenor.

Amsterdam Arena är en av Europas absolut mest imponerande fotbollsarenor. Utöver att svälja 54 000 fotbollssupportrar kan den även användas till en rad olika evenemang tack vare en sinnrik layout. Nu ska den dessutom bli mer klimatsmart.

Nissan har tillsammans med Eaton, BAM, The Mobility House, med stöd från Amsterdams Klimaat en Energiefonds (Amsterdams klimat- och energifonder) samt europeiska Interreg, installerat totalt 148 batteripack från Nissan Leaf under arenan. Dessa har en lagringskapacitet på tre megawattimmar (MWh) och en effekt på 2,8 megawatt (MW).

Batterierna ska stå för en mer hållbar, mer pålitlig och mer effektiv energikonsumtion. Installationen sägs också dämpa påfrestningarna på elnätet.

De 148 batterierna, som får sin energi från 4 200 solcellspaneler på arenans tak, är både nya och begagnade, närmare bestämt är 85 nya Leaf-batterier medan övriga 63 är begagnade. Det gör systemet till det största europeiska energilagringssystemet innehållandes gamla batterier.

Ett större system, baserat på batterier från BMW i3, finns i Wales. Detta system som Vattenfall ligger bakom förlitar sig dock enbart på nya batterier. Enligt deras utsago kan man inte blanda nya och gamla batterier, något som dock verkar fungera i Amsterdam.

Amsterdam Arena ska från och med nästa säsong (2018/19) heta Johan Cruijff Arena, döpt efter Nederländernas bästa spelare genom tiderna – Johan Cruyff som spelade i bland annat Amsterdam-laget Ajax och i Barcelona. I landslaget gjorde han 33 mål på 48 landskamper och var lagkapten i det lag som förlorade VM-finalen mot Västtyskland på Olympiastadion i München 1974. Västtyskland vann med 2-1 efter att ha legat under med 0-1.

Så där, då fick du en lektion i fotbollshistoria så här i VM-tider… så passande.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nissan Leaf-batterier driver Amsterdam Arena
NÄSTA Här är Sveriges mest sålda bilar till kvinnor