Ny effektiv batteriteknik ger längre räckvidd för elbilen Leaf, men versionen byggs i limiterad upplaga.

Nissan lanserar två nya versioner av elbilen Leaf: 3.Zero och 3.Zero e+. Den först nämnda är har samma batteri på 40 kWh som tidigare medan 3.Zero e+, som tillverkas i en limiterad upplaga på 5 000 exemplar, ger 62 kWh.

Effektuttaget och räckvidd är för 3.Zero som tidigare 150 hästkrafter och 27 mil, siffrorna för e+ är 217 hästkrafter och 38,5 mil.

Nissan Leaf 3.Zero och Leaf 3.Zero e+

Foto: Nissan

Batteriet hos e+ är av en ny typ med 35 procents högre energitäthet och som ökar lagringskapaciteten med 55 procent. Totalt har batteriet 288 celler mot ”originalets” 192.

Med bilarna får även Leaf en ny 8-tums pekskärm samtidigt som fler uppkopplingstjänster blir tillgängliga. I samma veva uppdateras även appen NissanConnect EV.

Leaf är den bäst säljande elbilsmodellen i Europa, över 39 000 exemplar har sålts på kontinenten och över 380 000 globalt sedan debuten 2010.

Nissan Leaf 3.Zero och Leaf 3.Zero e+

Foto: Nissan

De nya Leaf-versionerna, som presenterades i Japan men även finns representerade på den pågående CES-mässan i Las Vegas, kan beställas nu och de första leveranserna sker i maj.

Det svenska priset för 3.Zero är 429 900 kronor, 369 900 med statligt bidrag. 3.Zero e+ startar på 482 500 kronor, 422 500 med bidrag.

Nissan Leaf med batteri på 40 kWh ställdes i Teknikens Värld nummer 26/2018 mot Hyundai Kona Electric och kom då 17,5 mil i händerna på testlaget. Kona kom 38,4 mil mot angivna 48,2 mil, en siffra som senare har redigerats till 44,9 mil.

Visa kommentarer