Elbilarna börjar ta sig ut på marknaden nu, men billiga är de inte. Däremot kan man göra åkomman i plånboken så lindrig som möjligt för att få köra personbil utsläppsfritt. Det är där Nissan Leaf kommer in i bilden.

Att köra utsläppsfritt är en kostsam historia, åtminstone sett till inköpspriset. Små, enkla elbilar ligger på fel sida 300 000-kronorsstrecket. Elbilarna Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn och Citroën C-Zero kostar alla 362 000 kronor. Nätta och söta bilar men de passar inte riktigt in i den mall som gemene man kallar personbil. De är som sagt små och får sållas in i klassen microbilar.

Större och mer personbil
En betydligt mer personbilslik elbil är Nissan Leaf som mot slutet av året finns tillgänglig i Sverige. En bil som inte bara Teknikens Värld tycker om (bortsett från lite för kort körsträcka per uppladdning), utan en bil som hyllats runt om i världen på grund av sin storlek, krocksäkerhet (fem stjärnor i Euro NCAP) samt att den dessutom utsetts till Årets bil 2011 i Europa och World Car of the Year 2011. Inga dåliga titlar.
Nissan Leaf är en rymlig bil, faktiskt 25 centimeter längre och med 12 centimeter längre hjulbas än Volkswagen Golf. Fem åkande ryms i kupén samt 330 liter bagage (Golf rymmer 350 liter).

369 990 kronor
Nu har Nissan Sverige offentliggjort prislappen för Leaf som lanseras mot slutet av 2011. 369 990 kronor är förvisso åtta tusenlappar mer än för konkurrenterna från Mitsubishi, Peugeot och Citroën (Think räknar vi inte som konkurrent, inte heller Tesla). Men om man ser till hur mycket bil man får för pengarna bör valet vara enkelt, nämligen Leaf.
Med den nya supermiljöbilspremien på 40 000 kronor kommer en Nissan Leaf med andra ord att kosta 329 990 kronor i inköp. Det är inte säkert att supermiljöbilspremien, som förmodas införas 1 januari 2012, kommer att kunna utnyttjas i samband med köp av elbilarna från Mitsubishi, Peugeot och Citroën eftersom denna trio endast fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Det ligger på förslag att bilar endast med högsta krockbetyg ska kunna utnyttja supermiljöbilspremien.

Två andra smarta elbilsval
Nissan Leafs troligtvis största konkurrenter är i stället Opel Ampera och Chevrolet Volt. Förvisso inga renodlade elbilar då de har bensinmotorer som hjälper till att ladda upp batterierna när de är slutkörda. Men för själva framdrivningen är det enbart elmotorn som arbetar. Opel Ampera kostar cirka 70 000 kronor mer än Nissan Leaf, trots att de storleksmässigt är lika, men i gengäld får man en räckvidd som vida överstiger den japanska elbilen tack vare förbränningsmotorns assistans vid uppladdning. Dessutom har Opel Ampera fått samma höga betyg i Euro NCAP som Leaf, det vill säga fem stjärnor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer