Lugn och ro när en bil ska byggas via internet? Glöm det. En halv miljon var inblandade när Nissan bjöd in till Micra-bygge på Facebook.

Att kunna bygga sin drömbil på nätet har varit möjligt länge och nyligen drog Peugeot konceptet med onlineförsäljning till sin spets. Nu har Nissan, i och med lanseringen av nya småbilen Micra, utnyttjat sociala medier i sin marknadsföring på ett nytt sätt. Under tre livesändningar på Facebook har besökarna gemensamt fått forma en Micra under produktion i Flins-fabriken i Frankrike.

Med jippot vill Micra belysa att bilen kan personifieras på 125 punkter och till sin hjälp hade de programledarna från tv-serien Wheeler Dealers. Mike Brewer och Edd China, som de heter, är mer bekanta med äldre fordon då serien, som startade 2003, har som idé att hitta, renovera och sälja veteranbilar.

En halv miljon människor såg sändningarna och 15 000 röster formade bilen. Är du sugen på att se kakfonin kan du gå in på Facebook-kontot ”NissanUK”, där finner du livesändningarna i flödet.

Är du sugen på att veta hur nya Nissan Micra är? Gå då till närmaste tidningshandlare och köp nummer 5/2017 av Teknikens Värld där vår Jonas Borglund provkör bilen.

Visa kommentarer