Nissans småbil Micra kom i sin senaste generation 2017. Nu får den nya motorer, ny växellåda och tuffare stuk.

Två nya motorer, en ny växellåda och ett nytt utrustningspaket – där är nyheterna för Nissan småbil Micra. Ett modell som har hängt med sedan 1982 och som nu är inne på generation fem.

Motorn IGT 90 ersätts av IG-100. Cylindervolymen expanderar från 898 till 990 kubikcentimeter men cylinderantalet är fortfarande tre. Som motornamnen avslöjar höjs effektuttaget från 90 till 100 hästkrafter. Även vridmomentet höjs med tio steg till totalt 160 newtonmeter.

Nissan Micra 2019

Foto: Nissan

Tuff Micra till vänster, grundversion till höger.

Den nya motorn ska släppa ut upp till 15 procent mindre koldioxid per kilometer än föregångaren och dra från 0,6 l/mil vid blandad körning. Bland moderniseringarna märks bättre friktion, ny kylningsgeometri, effektivare uppvärmning, ny turbo och enklare kamremsdragning.

Från och med februari månad kommer även Micra finnas med automatlådan Xtronic, en steglös låda av CVT-typ. När modellen lanserades valde 12 procent av B-segmentkunderna automatlåda, till 2020 spår man att siffran ska vara det dubbla för att 2022 vara uppe i 30 procent.

Nissan Micra 2019

Foto: Nissan

Nissan Micra finns nu med CVT-låda.

Micra kommer även i ett kraftigare utförande med en motor på 117 hästkrafter. Även detta är en trepip på en liter men är av en helt annan typ, enligt Nissan. Motorn är utvecklad tillsammans med Mercedes och togs fram samtidigt som den 1,3-litermotor (internkod HR13) som finns i modellerna Nissan Qashqai och Mercedes A-klass.

Med den starkare motorn tar sig Nissan Micra 0-100 km/h på 9,9 sekunder – en sekund snabbare än med basmotorn. Bilar med denna motor är sänkta med en centimeter och såväl fjädring som styrning ska ha styvats upp. 17-tumshjul och kromat ändrör ska understryka sportigheten.

Nissan Micra 2019

Foto: Nissan

Ett nytt emblem för Nissan Micra.

För den som vill ha ett sportigt utseende kommer nu ett extra utrustningsalternativ: N-Sport. Det omfattar detaljer i blanksvart och kolfibermönster, tonade rutor, unika emblem, halogendimljus samt invändiga saker som klädsel i Alcantara, backkamera, startknapp och armstöd. N-Sport kan kryssas för oavsett motor och låda och finns i fyra färger: Passion Red, Solid White, Echo Grey och Enigma Black.

Nissan Micra 2019

Foto: Nissan

N-Sport heter det sportiga utförandet.

Femte generationen Micra kom 2017 och var ett lyft för modellen, det stod klart redan efter vår första provkörning – läs texten i sin helhet här. Bilen räckte dock inte till i testet mot Ford Fiesta, Suzuki Swift och Volkswagen Polo i nummer 10/2017. Plumpen i protokollet var motorn. Dags för revansch?

Visa kommentarer
NUVARANDE Nissan Micra uppdateras – kommer i sportversion
NÄSTA Transportstyrelsen kommer inte att förbjuda Tesla