Just nu monteras det upp fartkameror i tunnlar i Stockholm och Göteborg. Senare i sommar tas de i drift.

Antalet fartkameror, eller trafiksäkerhetskameror som de egentligen benämns, i Sverige fortsätter att öka och nu ska även svenska tunnlar få ta del av de hastighetssänkande fotoapparaterna.
Mellan den 11 och 15 juni monteras fartkameror upp i Norra länken och Södra länken i Stockholm samt i Gnistängstunneln och Lundbytunneln i Göteborg. Kamerorna, som är specialanpassade för att tåla den tuffa miljön i tunnlarna, tas i drift senare under sommaren 2018.

– Trafiksäkerhetskamerorna sätts upp i de vägtunnlar som har störst olycksrisk. Utomlands används de för att mäta medelhastighet i vägtunnlar, inte hastighet vid enskild kamera, som vi gör, säger Eva Lundberg som är nationell samordnare vid Trafikverket.

LÄS MER: Historien om den svenska fartkameran

Trafikverket skriver att uppgiften för fartkamerorna i tunnlarna inte är att bötfälla fortkörare, utan att få trafikanterna att hålla hastighetsgränsen och rädda liv.

Vid ingången till varje tunnel sätts vägmärken upp; hastighetsskylt, kameraskylt och tilläggstavla som talar om hur lång sträckan är som har trafiksäkerhetskameror.

Tunnlarna har i dag en hastighetsbegränsning på 70 km/h. Medelhastigheten ligger betydligt högre än så, nämligen 83 km/h.

LÄS MER: Här placeras 250 nya fartkameror


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer