Snart kan du (förhoppningsvis) glömma allt vad laddkort och specifika laddappar heter. Betala i stället med Swish för att påbörja laddningen av elbilen eller laddhybriden.

Tillgängligheten till publika laddstolpar för elbilar och laddhybrider blir allt bättre, men då aktörerna på marknaden är många är betalsätten minst lika många. Det gäller att ha rätt laddkort i plånboken eller app i mobiltelefonen, inte sällan med någon form av abonnemangstvång, om det ska bli någon åtkomst till kabeln man står vid och som så småningom ska pluggas in i bilen. Men en smidig lösning kan vara på gång…

Bankernas betalapp Swish, som drygt 6,5 miljoner privatpersoner använder, har börjat integreras för betalning vid laddstationer. I nuläget är det endast möjligt på ett ställe i Sverige, nämligen vid Eways 192 ladduttag i Sickla Köpkvarter i Nacka utanför Stockholm.

– Det började användas direkt. Så fort laddstationerna var uppsatta med Swish så förstod folk hur de skulle göra, säger Jonas Törnell, inköpsansvarig på Atrium Ljungberg som äger och förvaltar Sickla Köpkvarter.

Kunderna som laddade sina elbilar och laddhybrider i Sickla under januari månad verkar ha tagit till sig den nya betalmetoden med öppna armar. Under månaden laddades nämligen 24 000 kWh, tre och en halv gång mer än det månatliga genomsnittet under 2018.

Vid ladduttaget skannar man QR-koden med Swish-appen som läser in betalningsmottagaren, man trycker på ”Betala” och knappar därefter in sin kod på BankID-appen. Sedan är det bara att börja ladda.

– Vi hoppas kunna påverka samhällets omställning till fossilfria bilar positivt. Detta genom att förenkla laddningen, samt att få fler fastighetsbolag, kommuner och städer som erbjuder offentliga laddstationer. Med Swish blir det enkelt att ta betalt och laddning blir då en ny inkomstkälla för fastighetsbolag och andra aktörer som vill etablera laddning, säger Niclas Sahlgren som är grundare och vd på Eways.

Förhoppningsvis tittar fler laddstationsaktörer på en Swish-lösning för att förenkla för brukarna av elbilar och laddhybrider.

Visa kommentarer