Nu ska Audi satsa på självkörande bilar igen

Efter ett par år med olika direktiv och inriktningar storsatsar Audi på självkörande bilar. En eldriven bil med den nya tekniken ska presenteras om fyra år.

Audis nya vd Markus Duesmann har pekat ut riktningen. En avancerad elbil som till stora kan köras utan en förare och med teknik för bildelning ska presenteras av Audi före 2024. Duesmann kallar projektet Artemis och förutom att snabbutveckla en helt ny bil och teknisk plattform ska Artemis stå som modell för hur Audi ska utveckla bilar i framtiden.
Audi har värvat Volkswagens chef för självkörande bilar, Alex Hitzinger, för att leda Artemis-projektet. 48-årige Hitzinger har arbetat för Porsche men även inom Formel 1 och långloppsracing.

Inom VW-gruppen har Audi ofta fått uppdraget att satsa på ny teknik och det är den rollen som Duesmann nu tänker satsa på igen. Duesmann är förutom vd för Audi även chef för hela VW-gruppens utvecklingsavdelning så han har mandat att fördela resurserna.

Audi Aicon

Elektriska och självkörande konceptbilen Aicon presenterade Audi i september 2017.

Den nya bilen ska byggas med tanke på en helt ny affärsmodell där bilen ska kunna generera intäkter när den används.
Hur bilen ska se ut eller några tekniska egenskaper vill inte Audi avslöja men de första tankarna går till konceptbilen Aicon som utvecklades med självkärande enligt nivå 5, det vill säga att föraren inte behöver hålla i någon ratt alls. Aicon visades av Audi på bilsalongen i Frankfurt 2017. På den tiden beskrevs Aicon som en lounge på hjul och bilen var i samma storlek som en A8.

Namnet Artemis kommer dels från den amerikanska rymdsatsningen som leds av Nasa och som planerar att flyga den första kvinnan till månen år 2024. Lyckas Audi, och Nasa, kommer bilen och månprojektet att inträffa samma år. Enligt grekisk mytologi är Artemis jaktgudinnan vilket ska passa in på Audis försök att bli ledande vad gäller ny teknik.

Audi Aicon

Föraren i Aicon är ingen förare. Det finns nämligen varken ratt eller pedaler.

Duesmann har fått VW-gruppens uppdrag att försöka återta begreppet ”tekniskt försprång” (Vorsprung durch Technik), något som Audi anses ha tappat under åren med Rupert Stadler och Bram Schot som vd. Stadler kom från ekonomisidan och Schot var mer inne på försäljning än utveckling. Vissa anser att Audi tappat sin ledning inom teknik till Tesla och att såväl BMW som Mercedes kört förbi.
Förutom Audi har flera andra tillverkare skjutit upp sina satsningar på självkörande bilar, bland annat för att de väntar på att det ska bli lagligt att inte ha en ansvarig förare i bilarna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer