Best practice en omöjlighet i bilvärlden

Nu vet vi, så ska Saab bli lönsamt

  Inramningen säger egentligen allt. På andra våningen i tvåstjärniga Guide Rouge-restaurangen L'Atelier Gourmand i franska Annecy håller Saabs vd Jan-Åke Jonsson hov. Vi sippar på champagne medan Saabs högste chef stolt beskriver Saabs framtid inom GM-koncernen. Det talas om president Bush satsning på etanol i USA, ett område där Saab besitter kompetens inom sfären. Hybridlösningar där bränslemotorn ska kunna drivas av bensin, diesel eller kanske etanol.

Direktör Jonsson är stolt, nöjd och full av tillförsikt. Hans Saab som endast två-tre år tidigare surrade av nedläggnings- och säljrykten verkar nu ha fått ett större förtroende i GM-ledningen. 2006 var också en försäljningsframgång med 130 000 bilar.

Champagnen är snart urdrucken. Vi tar i stället plats vid middagsbordet en trappa ned. Sju rätter ska inmundigas samtidigt som jag kan grilla direktör Jonsson med frågor om Saabs framtid.

Viktigast är såklart på vilket sätt Saab ska bli ett lönsamt bilmärke som kan hävda sig och konkurrera idag och imorgon. Att sälja 250 000 - 300 000 bilar som var målet i början på 2000-talet verkar fullkomligt orimligt.

– Vi har skurit ned en tredjedel av våra strukturkostnader under de senaste åren vilket innebär att vi kan vara ett väldigt lönsamt företag om vi tillverkar någonstans 175 000 till 200 000 bilar per år, säger Jan-Åke mellan tuggorna.

Men innebär inte det att det blir ännu mer badge-engineering, att Saab-själen går förlorad när ni bara sätter ett märke i kylaren på en Opel eller en Chevrolet?

– Nej, vi måste göra det bättre än vi gjort det tidigare. Dagens 9-3 delar alldeles för få komponenter med Opel Vectra för att det ska bli lönsamt. Samtidigt var Subaru-Saaben 9-2X alldeles för lite Saab. Någonstans mittemellan strävar vi efter.

Förrätter, mellanrätter och huvudrätter kommer och går samtidigt som vi diskuterar konkurrenter, drivmedel och Jonssons eventuella medverkan även i årets Stockholm marathon (4.10,36 förra året). Jonsson själv kommer ofta tillbaka till nödvändigheten av en cross-over, alltså 9-4X som vi kan visa skisser på i detta nummer. Den mindre 9-1 tar han också upp som ett komplement.

– När vi om något år får ett komplett sortiment så ska vi kunna sälja upp emot 200 000 bilar, och då är både vi och GM väldigt nöjda, säger Jan-Åke Jonsson mellan efterrättstuggorna, en chokladrätt kryddad med flarn av äkta, tunt bladguld.

Återstår att se om det blir guld som Saab kommer att servera GM:s ledning om två-tre år när det är upp till bevis. Ett obestridligt faktum är i alla fall att framtidstron är stor och det är första, och kanske viktigaste, steget mot framgång.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!