Ny bilmodell på gång från Sverige – Koenigsegg inblandade

Konglomeratet kinesiska Evergrande som är huvudägare av Nevs (National Electric Vehicle Sweden), har inneburit extra uppsving för den västsvenska bilindustrin. Tack vare dess olika och spridda förgreningar accelereras utvecklingstakten rejält. Redan till Genèvesalongen (5-15 mars) kommer första bilen att visas upp – utvecklad delvis tillsammans med supersportbilstillverkaren Koenigsegg!

Evergrande som bilmärke existerar inte, bolaget är ett av Kinas rikaste och är ledande inom fastighetsmarknaden, främst i Guangdong-provinsen i södra Kina.
Evergrandes storägare, 62-årige multimiljardären Xu Jiayin (Hui Ka Yan på kantonesiska), har uttalat sig om att vilja bli en av ”världens största leverantörer av transporttjänster med elbilar”.
Xu, tillsammans med sina allra närmaste, besökte i höstas flera stora europeiska hörnpelare inom bilindustrin. Förutom Nevs och Koenigseggs olika samarbetspartners bland annat tyska Benteler Group som tillsammans med Bosch levererar färdiga elbilsplattformar, så kallade ”skateboards”, som bilföretag sedan kan applicera sina egna karosser och egenskaper på.

Benteler 2.0 elbilsplattform

Grunden till en elbil byggd av tyska Benteler.

Koenigsegg har för avsikt att visa upp sin nya egna bil under året, bland annat har tester utförts på Saabs före detta testanläggningar i Stallbacka norr om Trollhättan. Det är sagt är bilen kommer att visas upp i nästintill produktionsfärdigt skick i samband med en första världsprovkörning.
Men före dess är det fokus på Nevs och Evergrande-gruppens satsningar. Redan till vårens stundande Genèvesalong kommer första eldrivna konceptbilen, där Nevs har spelat huvudrollen. Räkna med att denna elbil blir det officiella startskottet på ”det nya bil-Trollhättan”.

Evergrande-gruppen har byggt upp ett komplett nätverk inom elbilsindustrin med tillverkning, drivlinor, batteriteknik, försäljning, smart snabbladdning, delningsteknik samt forskning och utveckling. Olika projekt i Kina, Sverige, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Australien, Japan och Sydkorea ingår i Evergrandes globala nätverk. Inom bland annat forskning och utveckling har Trollhättan en ledande position.

Stormöte i Kina med Evergrande

Evergrande höll i ett stormöte i Kina i höstas där underleverantörerna samlades.

I höstas anordnade Evergrande ett stormöte på hemmaplan i Kina med samtliga inblandade underleverantörsföretag med över tusen konferensdeltagare.
Bland dessa fanns mäktiga italienska Magneti Marelli-gruppen, som levererar elmotorerna till Porsche Taycan. Även Pininfarina S.p.A. deltog, det klassiska bildesignhuset som sedan 2015 ägs av indiska Tata. Tyskbaserade Pininfarina Automobili är en avknoppning där Tata bygger exklusiva elbilar, bland annat med know-how från Benteler Group.

Model K-EV

Koenigseggs och Qoros konceptbil Model K-EV från 2017.

2017, före Nevs deluppköp av Koenigsegg, var det Ängelholmsbaserade supersportbilsföretaget med i arbetet med den kinesiska uppstickaren biltillverkaren Qoros konceptbil. Men av det samarbetet blev intet. Men givetvis är man nu genom Nevs inblandade i den kommande nya elkonceptbilen från Sverige.

Nevs L 113 elbil

Foto: Saabplanet.com

Nevs elbil L 113, en vidareutveckling på 9-3-grunden.

Nevs kommer att bredda sin produktportfölj radikalt inom de närmaste 3-4 åren. Innan 2025 planeras allt vara lanserat, på bred front. Förutom dagens eldrivna 9-3 samt vidareutveckling av denna (L 113-serien) kommer den så kallade HN6-serien bestå av två olika kompaktklassbilar plus två mellanklassbilar och en crossover. Den större HN8-serien kommer att bestå av två suvmodeller, två sedanversioner (varav en förlängd) samt MPV- plus suv-modeller. Största HN9-serielinjen blir storklassare som suv- respektive sedanmodell. Utöver detta kommer helt autonoma – självkörande – bilar som utvecklas separat för kinesiska taxi- och delningstjänstföretag.

Bilden överst i artikeln visar konceptbilen Hengchi 1 som är Evergrandes uppvisning i hur de tänker sig en egenutvecklad elbil. Den är tänkt att lanseras i produktionsutförande under 2021.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer