ContiFlexStud-dubben med sin gummikropp ger bättre grepp på is samtidigt som ljudnivån sänks och vägslitaget minskar.

ContiFlexStud kallar Continental den nya dubb som beskrivs som utvecklat och testat i Norden. Marknadslanseringen sker denna vintersäsong och erbjuds i nuläget endast till däcket IceContact 2 i dimension 235/45 R18.

– Det här är en revolution som kan komma att sätta en ny standard för framtidens dubbdäck. Vårt nya däck med ContiFlexStud ger bättre grepp på isiga vägar än traditionella dubbdäck. Men samtidigt ger de mindre av det som många upplever som störande med dubbdäck – ljudnivån är lägre och betydligt mindre vägslitage, säger Per Linder som är produktspecialist på Continental Däck Sverige.

Ett normalt dubbdäcks dubb är vanligtvis ett hårdmetallstift som är omslutet av ett aluminiumhölje. Denna konstruktion är fäst direkt i däcket. ContiFlexStud-stiftet är i stället omslutet av en gummikropp som i sin tur är fäst i däcket. Gummikroppens egenskaper gör konstruktionen mer flexibel vilket sägs ge bättre kontakt mellan själva dubbet och vägen. Enligt Continental tränger dubbens stift längre ned i isen än en traditionell dubb och de har via mätningar kommit fram till att greppet på is är sju procent bättre med den nya dubben.
Dubbens livslängd sägs också hålla däckets hela livslängd i och med en jämnare slitagefördelning mellan slitbana och dubbens gummikropp.

Continental IceContact 2

Continental IceContact 2 i dimension 235/45 R18 blir först ut med nya ContiFlexStud-dubben.

Den nya dubbtekniken har testats i Norden av bland annat privata yrkeschaufförer och enligt Continental lyfte de fram positiva egenskaper som bättre grepp och lägre dubbdäcksbuller som tränger in i fordonets kupéutrymme.

En annan fördel som ContiFlexStud-dubben sägs föra med sig är hela 20 procents mindre vägslitage.

– När det kommer nyheter som beskrivs som revolutioner så blir jag grymt skeptisk – det är ett stort ord att leva upp till. Samtidigt har vi sett historiskt att just Continental lyckats omsätta sina tekniska landvinningar till väl fungerande däck i praktiken – deras nuvarande dubbdäck har bland annat vunnit vårt vinterdäckstest de senaste åren, säger Teknikens Världs däckexpert Linus Pröjtz och fortsätter:

– Vi köper inte grisen i säcken, vi ska testa tekniken innan vi säger något mer. Men det är tydligt att Continental frångår invanda konstruktionsmönster i och med den nya dubbtekniken – självklart ska det bli spännande att se hur det nya däcket presterar.

MISSA INTE: Årets stora vinterdäcktest

Visa kommentarer
NUVARANDE Ny dubb från Continental ska ge bättre grepp och mindre buller
NÄSTA Corvette Banshee av Bo Zolland