Bränslecellstekniken har åkt berg- och dalbana men Toyota har anammat tekniken. Dagens Mirai får en ersättare redan nästa år.

Toyota Mirai lanserades 2015, en en bränslecellsbil för 750 000 kronor som vi på Teknikens Värld provkörde samma år. Så gott som alla biltillverkare har experimenterat med tekniken men bara ett par har kommit så långt som att lansera en serieproducerad modell. Honda Clarity är en, Hyundai ix35 en annan, klicka på namnen för att läsa våra provkörningar av modellerna.

Toyota har gjort klart att man tänker satsa på tekniken och att bilarna kommer att sjunka i pris för att om tio år ha samma pris som en hybridbil, då ska deras Mirai vara inne på generation tre. Nu har styrelsemedlemmen Takeshi Uchiyamada under ett vätgasevent i Tokyo bekräftat att generation två av Mirai kommer redan nästa år.

Någon data om nya Mirai är ännu inte tillgänglig. Dagens version har en räckvidd på 50 mil. Eller har den det? I Teknikens Värld nummer 22/2019 (ute i butik den 10 oktober) ställer vi Toyota Mirai mot Hyundais nya bränslecellsbil Nexo och får svaret på frågan.

Visa kommentarer