Elbilarna tros ta över världen när utsläppskraven blir allt hårdare. Men med ny tysk förbränningsteknik kan bensin- och dieselbilarna komma att överleva längre än vad man tidigare trott.

Förbränningsmotorn sägs ibland leva på lånad tid, men kanske det inte är så. Tyska företaget MWI Micro Wave Ignition AG med bas i Empfingen har utvecklat en ny förbränningsteknik där dagens tändstift och glödstift ersätts med en anordning som skickar ut pulserande mikrovågor som antänder blandningen av bränsle och luft. Med denna teknik blir förbränningen mycket effektivare, och sker dessutom vid en betydligt lägre temperatur än normalt, vilket leder till sänkt förbrukning med 30 procent och sänkta utsläpp med 80 procent. Mikrovågstekniken sägs vara applicerbar på befintliga förbränningsmotorer utan negativa följder som exempelvis lägre effekt.

2007 startades MWI Micro Wave Ignition AG av Armin och Volker Gallatz. Det har sedan dess vuxit och 20 procent av bolaget ägs av privata investerade, bland annat Wendelin Wiedeking som var Porsche AG:s vd under 16 år. Wiedeking omtalas som mannen som gjorde Porsche till dagens lönsamma biltillverkare.

– Jag är övertygad om att MWI är en omstörtande innovation med en enorm marknadspotential, har Wendelin Wiedeking sagt.

Företaget har nyligen gett sig ut på jakt efter större investerare och partners på den internationella marknaden, för att på så vis stärka sin ekonomi och möjliggöra en bredare marknadsföring av sin teknik.
MWI Micro Wave Ignition AG vill inte kommentera uppgifterna, men en person med insyn har berättat för Reuters att samtal med stora biltillverkare i Sydkorea och Kina redan har inletts.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ny tysk teknik ska rädda bensin- och dieselbilarna
NÄSTA Omöjligt uppdrag: Tanka bensin i en Tesla