Inte ens ett år har den funnits till salu, ändå har den vida överstigit hela fjolårets försäljningssiffror. Nya Opel Astra är med andra ord en succé.

Det var i november förra året som nya Opel Astra, generation K, lanserades. Den gick ganska omedelbart och vann titeln Årets Bil i Europa 2016 och kort därefter blev den en testvinnare hos oss på Teknikens Värld där den ställdes mot två tuffa konkurrenter. Nya generationen fick med andra ord en bra start på livet, men skulle den gå hem hos bilköparna? Svaret är kort och gott; ja.

Trots att nya Astra inte har sålts i mer än drygt nio månader (kombiversionen betydligt kortare än så) har den redan hunnit ta emot över 250 000 beställningar. Det kan jämföras med det antal Astra (även som Vauxhall) som såldes totalt under hela 2015 (som då även inkluderar en kort period med nya Astra), nämligen 192 973 stycken. Året dessförinnan var siffran ännu svagare – 179 547 bilar. Dock är det långt ifrån toppåret 1999 då 670 547 Astra såldes i Europa.

Sett till den svenska marknaden har Astra hittills i år ökat med nästan 52 procent jämfört med fjolåret, 2 487 exemplar har registrerats. Därmed har nya modellen hjälpt Opel att öka med 18 procent i Sverige, och märkets marknadsandel är nu uppe i knappt 2,2 procent.

Populäraste modellversionen i Sverige är halvkombiversionen, kombikupé på Opel-språk, i utförandet Enjoy med 125-hästars bensinmotor under huven.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer