20 år efter första generationen Audi A6 allroad quattro förvandlas nu senaste generationen A6 Avant till fjärde generationen A6 allroad quattro.

I slutet av 1999 tog Audi fram en ”offroad-version” av A6 generation C5 (1997-2005). Den kallades kort och gott Audi allroad, utan att vare sig belysa modellserien (A6) eller antalet drivande hjul (quattro). Bilen togs väl emot och tre generationer A6 allroad quattro, som modellutförandet sedermera döptes till, har hittills sett dagens ljus.

Låg, hög, högre, högst
Nu riktas strålkastarljuset mot Audi A6 Avant generation C8 som, ett år efter introduktionen, förvandlas till nya A6 allroad quattro. I traditionell allroad-anda rör det sig om ett lite mer terrängförberett utseende med plast längs skärmkanter, runt hjulhus, hasplåtliknande detaljer under främre och bakre stötfångarna samt kraftigare takrails som ”inte ligger tätt” mot taket. Railsen, fönsterlisterna och hasplåtarna går att få i svart, om man nu inte gillar aluminiumutseendet.

Audi A6 allroad quattro 2020

Som standard är alla A6 allroad quattro-versioner utrustade med adaptiv luftfjädring som har anpassats för lite tuffare körförhållanden. I normalläget är markfrigången 13,9 centimeter, i allroad-läget ökar avståndet mellan mark och underrede med 2,5 centimeter (enligt Audis illustration, i presstexten står det 3,0 centimeter). I offroad-läget höjs markfrigången med ytterligare 2,0 centimeter (1,5 centimeter enligt texten), men detta är endast möjligt om bilens hastighet inte överskrider 35 km/h. Det går även att sänka bilen utifrån normalläget, i dynamic-läget blir markfrigången 12,4 centimeter, det vill säga 1,5 centimeter lägre. Detta lägsta läge intas automatiskt så fort bilen når upp över 120 km/h.

Terrängkörningshjälp
Den som tar sin nya A6 allroad quattro ut i busken kan få extra hjälp när det börjar luta åt det ena håller eller det andra. Dels är bilen utrustad med hill descent-teknik som bromsar hjulen individuellt och därmed ger föraren större kontroll, och dels kan föraren via MMI-skärmen få reda på lutningsvinkeln både längs och tvärs bilens riktning.

Audi A6 allroad quattro 2020

Om man är lagd åt det mörkare hållet kan man få hasplåtar, takrails och fönsterlister i svart.

Ursprungsgrön
Innan vi går in på motorerna ska vi avhandla en av karossfärgerna. Minns du första generationen Allroad och att den ofta var lackerad i en grön kulör? Det minns även Audi som, av de elva färger man har valt till nya A6 allroad quattro, har tagit fram en grön metallicfärg kallad gavial green som sägs påminna om hur första generationen såg ut.

Motorer och pris
Nya Audi A6 allroad quattro kommer med tre olika motoralternativ, samtliga V6 TDI-dieselmaskiner med 48-volts milhybridteknik. Instegaren heter A6 allroad 45 TDI quattro och har 231 hästkrafter samt 500 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder och kostar från 582 100 kronor.

Nästa modellversion heter A6 allroad 50 TDI quattro. Den bjuder på 286 hästkrafter och 620 newtonmeter och avverkar 0-100 km/h på 5,9 sekunder. 626 900 kronor börjar priset på.
Sist, men absolut inte minst, har vi A6 allroad 55 TDI quattro som med 349 hästkrafter och 700 newtonmeter gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Priset för denna modellversion är ännu inte fastställt.

Audi A6 allroad quattro 2020

Bakom föraren får tre passagerare plats, och bakom dessa ryms 565 liter bagage, det vill säga samma som i vanliga A6 Avant. Hoppar de tre passagerarna ur baksätet kan man fälla detta, då ryms 1 680 liter. Baksätesryggen är för övrigt fällbar enligt 40/20/40-principen.

De två svagare motoralternativen uppges dra strax under 0,60 liter per mil enligt NEDC-korr, det starkare på uppemot 0,66 liter per mil.

Samtliga motorer är sammankopplade med Audis åttastegade tiptronic-automatlåda. Progressiv styrning är standard, däremot är fyrhjulsstyrning tillval.

Försäljningsstart och leverans
Försäljningen av nya Audi A6 allroad quattro påbörjas under första veckan av juni 2019, det vill säga under innevarande vecka. När de första bilarna börjar hitta ut till sina nya ägare är okänt.

Visa kommentarer