PeO Kjellström har inte varit ute och provkört sedan december så det är hög tid nu. Han är i Malaga i Spanien och bekantar sig med nya Audi A8. Hur är läget PeO?

– Tack fint. Tretton timmar sedan jag gick upp hemma i Södertälje och nu är vi på hotellet efter nio mil i A8. Lite mil per timme med andra ord, i alla fall i bil.

Är det en helt ny konstruktion?
– Ja, jag pratade som hastigast med en tekniker nyss och han påstår att det knappt är någon ”carryover” från gamla A8. Chassit är nytt, luftfjädringen, växellådan (8-växlad S-tronic), vidareutvecklade motorer med mer kraft och mindre förbrukning. För att inte tala om karossens utseende och den spännande interiören med alla finesser. Det är bara bastu som saknas…

Bastu hade suttit fint. Vad är det för motorer som bjuds?
– Inledningsvis, det vill säga i april, kommer 4,2 TDI och 4,2 FSI, båda med quattro och S-tronic som standard. Bensinmotorn ger 372 hästkrafter och ett vridmoment på 422 newtonmeter, avverkar 0-100 km/h på 5,7 sekunder och drar 0,95 liter per mil blandad körning. Din för 913 000 kronor.
4,2 TDI är lite billigare, 910 000 kronor – men är snabbare i acceleration. 0-100 km/h tar 5,5 sekunder. Effekten är 350 hästkrafter, en ökning med 24 hästkrafter jämfört med tidigare men i samma ögonblick har bränsleförbrukningen sjunkit med 19 procent till 0,76 liter per mil.

Inga instegsversioner?
– Inte ännu. De kommer till hösten och i slutet av året. Då handlar det om en treliters diesel med 250 hästkrafter (quattro) samt en framhjulsdriven på 204 hästkrafter. Den senare blir snålast i hela segmentet med 0,6 liter per mil. Den går också att få med manuell låda, men väldigt få kommer att välja den. S-tronic-lådan känns helt sömlös i sitt uppförande och är en dröm att köra.

Du snackade om finesser?
– Den här bilen har ju i stort sett allt även om mycket av det kostar extra. Men du kan till exempel via MMI ställa om i stort sett hela bilen som du vill ha den, komfortabel eller sportig. Det gäller fjädring, styrning, motor, växellåda. You name it. Från gubbe till avelshingst på några ögonbiick, utan en svettdroppe på magen.
I strålkastarna kan du få alla lampor som LED. Bilen bländar av för mötande trafik och ljuskäglan flyttar sig till höger sida. Den ser fotgängare i mörkret. Och så vidare. Okej, mycket av tekniken finns redan hos andra konkurrenter, men en sak är Audi är så länge ensamma om.
Via Google kan du programera in din färd via navigatorn och då kollas rutten upp innan du åker iväg. Så när du till exempel hamnar i en korsning eller något annat som kräver det så lyser strålkasarna automatiskt upp vägen, och vägrenen, så att du ser bättre vad som finns där. Det finns massor med andra spännande lösningar i systemet, väldigt bra grafik till exempel, och i framtiden kommer det att vara möjligt att läsa både epost och titta på Internetsidor.
Allt kommer förstås till ett pris och Audi har vett att ta betalt för sina prylar. Vad sägs om golvmattor av exklusiv typ för 23 000 kronor, en läderklädsel för 153 000 kronor. Då har du ännu inte fått massagefunktion i sätena. Det kostar 19 500 kronor fram och – 36 600 kronor bak.

Okej! Kan bilen matcha främst Mercedes och BMW?
– Svårt att säga. Bara nio mil som sagt och inget att jämföra med. Men jag tror aldrig Audi varit närmare och de tyska konkurrenterna har all anledning att känna oro. Ett test framåt vårkanten blir verkligen spännande.

Och nu blir det rajtan tajtan?
– Sure. Tio mil från all ära och redighet. Det blir early bird för i morgon ska vi ut och köra mer bil och fler versioner. Rapport kommer i tidningen – nummer 6/2010 närmare bestämt.

Tack för rapporten. Vi syns senare i veckan.
– Hot eller löfte? Men vi gör väl det!

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer