Nya Audi R8 V10 Spyder ute i det fria – helt naken

Coupéversionen är redan officiell och finns att köpa, men taklösa Audi R8 Spyder har ännu inte gjort sitt framträdande – förrän nu tack vare våra skarpa bilspioners svepande kameraobjektiv.

För ett år sedan drogs skynket av nya generationen Audi R8 som i dagsläget endast finns i V10-utförande. Det var på bilsalongen i Genève 2015 och då fick vi reda på att den finns i två olika utföranden – utan plus handlar det om 540 hästkrafter och med plus om 610 hästkrafter. I somras var vi iväg till Autodromo Internacionale do Algarve i Portimao, Portugal, för en första provkörning. Och visst imponerade bilen, men riktigt så där vass som vi hade hoppats på att den skulle vara kände vi då att den inte var.

Taklösa Spyder-versionen har ännu inte visat upp sig utan maskering – officiellt. Men inofficiellt har den nu gjort det tack vare våra bilspionfotografer som rör sig ute i Europa. Plötsligt stod en helt naken, och väldigt gul, Audi R8 Spyder på andra sidan kameralinsen och vi kan därför visa er de första bilderna på Audis senaste supersportbil i sommarutförande.

Audi R8 Spyder 2017

Foto: CarPix

Som vi kan se på bilderna bjuder bilen inte på några överraskningar. Den ser ut som vi har tänkt oss på förhand, det vill säga coupéversionen minus tak. Största skillnaden, bortsett från taket, är avsaknaden av bakvinge.
Tak vare extraknappen på ratten kan vi misstänka att det är R8 V10 Spyder plus vi tittar på, och inte R8 V10 Spyder utan plus (den har knappen som tillval). Med största sannolikhet är det 610-hästarsmaskinen som finns huven bak på bilen. I Spyder-utförande lär det handla om en 0-100-tid omkring 3,4 sekunder, ett par tiondelar långsammare än coupén. Med 540-hästarsmotor bör tiden ligga runt 3,7 sekunder.

Audi R8 Spyder 2017

Foto: CarPix

Flertalet detaljer i interiören avslöjar att detta förmodligen rör sig om plus-versionen med 610 hästkrafter.

Någon V8-version får vi inte se i R8 Spyder eftersom Audi helt skrinlagt planerna på en V8-motor i nya generationen. Däremot kan vi komma att få se en V6-motor i både cabrioleten och coupén. Det sägs att det i så fall blir 2,9 liter, dubbelturbo och 450 hästkrafter.
Räkna inte med en helt elektriskt driven e-tron-version av R8 Spyder.

Med tanke på att Audi kör omkring med en helt omaskerad Audi R8 Spyder ute i Europa kan vi misstänka att premiären inte är långt borta. Kanske den blir officiell i sommar och då med ett högre pris än de 1 574 100 kronor som coupén kostar i grundutförande.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer