Färska uppgifter om kommande Audi RS4 tyder på att den kommer få elassisterad turbo.

Audi e-turbo

Audi RS5 TDI concept

Audi kallar sitt nya påfund elektrisk biturbo, vilket syftar på att motorn får extra syretillskott dels av två konventionella turboaggregat som drivs av trycket från avgaserna, dels av en eldriven kompressor.
I den eldrivna kompressorn är turbinhjulet som drivs av avgaser utbytt mot en elmotor. Den stora vinsten med det är att man kan styra precis när överladdningen ska ske och att man därmed kommer runt turboladdningens stora akilleshäl – att det krävs höga varv för att få mer laddning. Tekniken ger enorma inställningsmöjligheter, Audi räknar med att kunna skräddarsy motor­karaktären efter enskilda kunders önskemål. Vilket borde vara snabbt gjort eftersom det bara handlar om programmering, e-kompressorn kan programmeras att börja ladda vid exempelvis 1 r/min eller 2 000 r/min.
Elektriciteten som behövs för att driva e-kompressorn kommer från bromsåtervinning och lagras i ett batteri.

Audis tekniska chef Ulrich Hackenberg har bekräftat att kommande Audi S4 kommer att få en V6:a som levererar ”över 350 hästkrafter”. Han delade även med sig om vissa detaljer angående värstingen RS4.

Troligtvis kommer det att tappa två cylindrar och drivas av en 3,0-liters V6:a som kommer att få extra skjuts med hjälp av en elektroniskt assisterad turbo, en på Audi-språk så kallad e-turbo. Enligt Hackenberg kommer den inte bli lika effektstark som huvudkonkurrenten Mercedes-AMG C63 ”på grund av att den har åtta cylindrar”.

Troligtvis hamnar dock effektsiffran för RS4 på omkring 480 hästkrafter. Än så länge är det inte klart när S4 eller RS4 kommer att visas upp officiellt, men rykten tyder på att vi kan få se S4 så snart som i september. RS4 får vi troligen vänta på lite längre. Dock inte allt för länge då Heinz Hollerweger, chef för Audis quattro-avdelning, redan sagt att RS4 kommer att lanseras relativt tidigt i generationscykeln.
Tills dess får vi nöja oss med standardversionen som presenterades för en tid sedan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer