När helt nya Audi RS7 Sportback lanseras under andra halvan av 2018 kommer den gå att få med två olika motoralternativ. Toppversionen blir en plug in-hybrid med kraftkällan hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.

Uppgifterna kommer från engelska tidningen Evo som samtalat med Audis designchef Marc Lichte.

När nya Audi RS7 får premiär sent nästa år går det att välja mellan två olika motoralternativ.

Konventionella RS7 bestyckas med en 4,0-liter stor dubbelturbo-V8 – samma som i senaste Porsche Panamera Turbo. I RS7 utvecklar motorn dock omkring 660 hästkrafter och 810 newtonmeter, alltså ungefär 50 hästkrafter och 110 Nm mer än dagens Performance-modell.

Kopplad till V8:an sitter en åttastegad S-tronic-växellåda av senaste version. Självklart blir RS7 även fyrhjulsdriven.

Största nyheten är dock att ”top-of-the-line” RS7:an blir en plug in-hybrid.
Teknologin hämtas från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.
Det innebär samma dubbelturbo-V8 som i konventionella RS7, men med nedskruvad effekt till 550 hästkrafter – plus en elmotor.
I Panamera Turbo S E-hybrid ger elmotorn 130 hästkrafter, men tack vare att Audi lyckats utveckla litiumjonbatteripaketet och elmotorn ytterligare så lyckas man pressa ur 20 extra hästkrafter i RS7.

RS7 hybrid får med andra ord runt 700 hästkrafter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer