Fjärde generationen av lyxsportkryssaren Audi S8 är nu officiell. En mildhybrid med 571 hästkrafter. Kommer för första gången i lång version men bara på vissa marknader.

Nya Audi S8 är officiell och baseras och baseras på Audi A8 generation D5 från 2017 (läs vår provkörning av bilen här). Motormässigt har nya S8 en V8 med ett maximalt effektuttag på 571 hästkrafter och ett vridmoment på som mest 800 newtonmeter. Förra generationen av modellen hade ett effektuttag på 520 hästkrafter, 605 i plus-utförande.

Motorn assisteras av två turboaggregat och ett 48-volts elsystem som ska kapa bränsleförbrukningen med upp till 0,8 deciliter per mil. Någon annan data för motorn släpper inte Audi just nu men det rör sig om koncernens 4,0-litersmotor (3 993 kubikcentimeter för att vara mer exakt) med internkod EA825 som även finns i modeller som Audi A8, Porsche Panamera och Lamborghini Urus.

Audi S8 2020

Foto: Audi

Audi S8 går sin egen väg med bensinmotor under huven. Till skillnad från S5, S6 och S7 som alla har tappat sina bensinmotorer och bara erbjuds med dieselmaskiner (i Europa).

S8 kommer som standard med adaptiv luftfjädring där varje hjul kan justeras individuellt. Bilen höjer sig fem centimeter när dörrhandtagen aktiveras. S8 har fem körlägen, fyrhjulsstyrning och bakaxel med differentialbroms. Som tillval finns keramiska bromsar med skivor som i diameter mäter 42 centimeter fram och 37 centimeter bak. Skivorna är tillsammans med oken 9,6 kilo lättare än de som kommer som standard.

LÄS MER: Superlyxig A8, comeback för Horch?

Bilen mäter som helhet i millimeter 5 179 i längd, 1 945 i bredd (ytterbackspeglar ej medräknade), 1 474 i höjd och 2 998 mellan hjulaxlarna. S8 kommer även för första gången som modermodellen A8 i förlängd version med längre axelavstånd men bara i Kina, USA, Kanada och Sydkorea. Axelavståndet är då 3 128 millimeter.

Audi S8 2020

Foto: Audi

S8 har 38 förarassisterade system som delas in i kategorierna City och Tour samt omfattar saker som 360-graderskamera, avancerad adaptiv farthållare och kökörningsassistent. Citykategorin har en krockfunktion som jobbar tillsammans med luftfjädringen och kan höja bilen med åtta centimeter.

Utvändigt skiljer du S8 från modermodellen på stötfångare, trösklar, ytterbackspeglar och avgasrör samt svarta detaljer om köparen har kryssat för det. Invändigt finns unika paneler med 3D-effekt att välja annars känner vi igen oss från A8. Läderpaketen Valcona och Unikat finns att välja på och bara för att du väljer att köra sportigt behöver du inte tumma på komforten då stolarna finns med både ventilation och massage.

Lanseringen av nya Audi S8 sker senare i år.

Visa kommentarer