Nya Audi TT – första officiella bilderna

Genévesalongen kommer att vara knökfull av en mängd nya, intressanta bilmodeller. En av de mest efterlängtade får nog nya Audi TT anses vara. Här har du de första officiella bilderna på Ingolstadts nya sportcoupé.

Audi TT slog ned som en bomb i bilvärlden när den kom 1998. Riktigt så stort nedslag blev det inte när generation två dök upp 2006 trots att modellen hade stramats upp rejält. När det nu är dags för generation tre, som vi i dag får se i form av officiella skisser, har TT stramats upp ytterligare, men någon bomb à la 1998 ser den inte ut till att vara. Skisser är aldrig lätta att dra slutsatser av men fronten ser betydligt vassare och argare ut än vad andra generationens gör. Bakänden är däremot skrämmande lik de senaste åtta årens TT, även om skillnader finns. Sidoprofilen kommer att vara sig lik men med ett något slankare och sportigare uttryck, något vi baserar på de spionbilder vi kunde visa er i höstas.

En av de större förändringarna på nya TT, utöver tekniken, är grillen. Den är tydligt sexkantig och Audis fyra ringar har försvunnit från dess övre del till att numera husera på huvens framkant. TT har med andra ord sneglat på storebror R8.
Notera de vertikala ribborna som delar frontspoilerns luftintag, två ribbor i vardera. Dessa ribbor återfinns på motsvarande sätt i både strålkastarna och i bakljusen. Strålkastarna på nya TT kn för övrigt utrustas med Audis LED-matrisljus där lysdioder regleras oberoende av varandra för att optimera ljusbilden samtidigt som de inte bländar annan trafik.

Oavsett motoralternativ, bortsett från TTS, är det två grova och runda ändrör som pryder baken på nya TT. TTS har i stället fyra, något mindre ändrör placerade parvis. En kommande värsting i form av nya TT RS kommer att ha smått ovala ändrör, totalt två stycken.
Instegsalternativet kommer sannolikt att utgöras av en tvåliters bensinare som med turbo ger 220 hästkrafter. TTS kommer att ha 300 hästkrafter precis som i nya S3 och TT RS gör förmodligen ett effekthopp från dagens 340 (360 i TT RS plus) till 380 hästkrafter eller däromkring. Räkna också med en tvålitersdiesel och kanske till och med en mindre bensinare med cylinderavstängning. Sistnämnda skulle i så fall räknas som instegsalternativet för blivande TT-ägare.

Interiören i nya Audi TT har vi redan kikat på. Den bjuder på rena, raka ytor som domineras av luftinsläppen med sin jetturbindesign. Mätarhuset innehåller en 12,3 tum stor färgskärm som kan visa i princip vad som helst, till och med navigationskarta över hela ytan. Någon skärm på mittkonsolen kommer inte att finnas, inte ens som tillval.

Nya Audi TT, som använder sig av Volkswagen-gruppens flexibla MQB-plattform, har världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars. Audi nämner inget om säljstart men vi skulle tippa att det blir någon gång kring halvårsskiften, plus minus en månad eller två.

Audi TT 1998 2006 2014
Klicka på bilden för att se generationsjämförelsen i större format.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer