Nya Audi TT RS får över 408 hästkrafter

Nya Audi RS3 har en turbofemma på 2,5 liter och 367 hästkrafter. Kommande toppversionen av nya TT – det vill säga med RS-tillägget – uppges få samma motor men med över 408 hästkrafter.

Tredje generationen Audi TT hade premiär förra våren (roadsterversionen i höstas). Vid den presentationen saknades ett motoralternativ som toppar dagens ”värsting” TTS (som har 310 hk och 380 Nm). Vi syftar förstås på TT RS som är hårdare på alla sätt och viss, precis som en RennSport-modell ska vara.
Gamla TT RS hade 340 och 450 newtonmeter som plockades ur den omtyckta och turbomatade raka femman på 2,5 liter. Det fanns också en plus-version med hela 360 hästkrafter och 465 newtonmeter som i sitt snabbaste utförande (coupéversionen med S tronic-låda) gjorde 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Men nya generationen TT RS blir något helt annat.

Enligt australiensiska Motoring som har fått lite insiderinformation från Ingolstadt kommer nya TT RS att behålla turbofemman på 2,5 liter (som även sitter i nya RS3 Sportback). Men i sitt moderniserade utförande, bland annat för att möta Euro 6-avgaskraven, kommer den att lämna ifrån sig ”mer än 300 kilowatt”. Översätter vi det till siffror som vi är mer vana vid blir det över 408 hästkrafter. Alltså minst 42 hästkrafter mer än vad nya RS3 har. Det är i så fall i trakterna av konceptbilen TT quattro sport som visades upp parallellt med nya TT i Genève förra året. Den hade nämligen 420 hästkrafter och 450 newtonmeter, dock plockade ur den 2,0-litersfyra som finns i nya TTS.

Med effektsiffror en bit över 400 hästkrafter borde nya Audi TT RS spränga fyrasekundersvallen när det kommer till 0-100-tiden, något som även bekräftas av Audi-cheferna som Motoring varit i kontakt med. Konceptbilen TT quattro sport behövde 3,7 sekunder på sig och nya TT RS lär lägga sig i området strax ovanför.
Toppfarten lär begränsas till 280 km/h, samma som i nya RS3 om man valt förhöjd toppfartspärr (250 km/h är annars standard).

Vi vet ännu inte när nya generationen TT RS behagar dyka upp, men det vore välplanerat av Audi om de tänker sig en ståtlig hemmapremiär på bilsalongen i Frankfurt i höst.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer