Nya Audi TT visar upp sig på film

Med snart åtta år i nacken har Audi TT blivit en ålderstigen bil. En ny är på gång och vi kan nu visa dig en film från när nya generationen körs på Nürburgring av Audis testförare.

Audi TT tog världen med storm när den kom 1998. När avlösaren dök upp 2006 kändes den inte lika mycket som en vitamininjektion, trots att den hade blivit bättre på i princip allt. Även om dagens generation fortfarande känns fräsch så är det ändå en åtta år gammal bil vi talar om och konkurrenterna har hunnit ifatt och tagit sig förbi. Därför filar Audi på en helt ny, tredje generation som vi tidigare visat bilder på men som vi nu kan komplettera med film från testerna på Nürburgring.

Bilen i filmen är väl maskerad men vi ser trots allt några av nyheterna, främst de i fronten. Grillen har ny utformning, troligtvis med lite skarpare kanter, och är fortsatt tvådelad. Strålkastarna är lägre och bidrar till ett betydligt mer aggressivt uttryck än hos dagens TT. Huven känns lite flackare och taklinjen lite mer nerpressad för ett sportigare utseende. Den typiska TT-rumpan finns kvar men de nya, mindre bakljusen ger ett helt annat helhetsintryck. Totalt sett ska nya TT bjuda på ett vassare formspråk än i dag, ett formspråk som bättre passar biltypen.
Interiört kan vi förvänta oss former som påminner om i dag, men i betydligt mer avskalat utförande. En stor tryckkänslig skärm kommer att stå i centrum där man styr olika parametrar hos bilen.

Under huven blir basalternativet en turbomatad TFSI-maskin på två liter och 220 hästkrafter, alltså något högre effekt än i dagens motsvarighet. En 180-hästarsmotor på 1,8 liter kan komma att bli ett instegsalternativ, precis som i dag men med högre effektuttag. Cylinderavstängning är en högst trolig teknik som kommer att nyttjas av Audi till denna eller dessa TT-motorer, allt för att spara soppa.
En tvålitersdiesel likt dagens kommer också, dock finslipad för snålare gång samtidigt som effekten gör ett hopp uppåt.
Prestandavarianterna blir bekantingarna TTS och TT RS. Förstnämnda med tvålitersmaskin på mellan 280 och 300 hästkrafter, uppgifterna varierar, och sistnämnda med 380 hästkrafter. Det kan jämföras med TTS i dag som har 272 hästkrafter och TT RS som bjuder på 340 hästkrafter alternativt 360 hästkrafter i plusutförande.
Någon V6-maskin är inte aktuell.

Mest intressant med nya TT är viktminskningen. Minst 60 kilo ska tyskarna ha bantat bort jämfört med dagens. Det kryddar köregenskaperna i positiv riktning men också prestandasiffrorna som kommer att kapas mer än vad ovanstående effektökningar vill ge sken av.

Nya Audi TT kommer troligtvis att visas upp som koncept redan i vår, troligtvis i Genève i mars. I så fall tippar vi på att världspremiären av den färdiga bilen blir på Parissalongen hösten 2014 och därmed säljstart någon gång sent 2014 eller tidigt 2015.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer