Välkända former i ny tappning gäller för tredje upplagan av Bentley Continental GT som ska visas upp i Frankfurt och levereras i vår.

Bentley Continental GT blir nu avlöst. Det är alltså dags för en tredje generation av modellen som debuterade 2003 och kom i sin senaste skepnad 2011.
Bentley understryker att bilen är designad, konstruerad och byggd i Storbritannien samt att den integrerar naturliga material med modern teknik. Även om Continental GT bygger på Porsches MSB-plattform så hävdar Bentley att bilen till 82 procent är unik.

Formmässigt följer nya Continental GT sina företrädare men hämtar desto mer inspiration från konceptet EXP 10 Speed 6. Faktum är att den är slående lik den glosögda förlagan som visades upp under Genèvesalongen 2015. I huvudsak är det stötfångarnas och framskärmarnas utformning, baklamporna och dörrhandtagen som skiljer bilarna åt, liksom inredningen som är helt annorlunda. Inne i bilen finns mindre tossigheter, en 12,3 tum stor centralt placerad ”roterande” och tryckkänslig infotainmentskärm dominerar (se 47 sekunder in i filmen nedan). I övrigt råder en modern horisontell form och den högre mittkonsolen som ger ett mer intimt intryck.

Bentley Continental GT 2018

Designmässigt tar nya Continental GT mer plats men det gör den knappt fysiskt: 25 millimeter bredare medan längden är att betrakta som intakt även om avståndet mellan hjulaxlarna har tänjts med 110 millimeter till 2 851 millimeter. Nya Continental GT mäter 4 805 på längden, 2 187 på bredden, 1 405 på höjden i millimeter mätt. Vågen visar 2 244 kg att jämföra med 2 320 för den utgående modellen.

Bilen presenteras med en ny version av den välkända W12-motorn med dubbla turboaggregat. Nu ger den maximalt 635 hästkrafter och 900 newtonmeter ur 5 950 kubikcentimeter, att jämföra med tidigare 590 hästkrafter och 420 newtonmeter ur 5 998 kubikcentimeter. Dagens utgående version av motorn klämmer som mest ur sig 710 hästkrafter och 1 017 newtonmeter.

Prestandamässigt gäller 3,7 sekunder vid 0-100 km/h och en topphastighet på 333 km/h för nya Continental GT vilket är, jämfört med utgående modell, nästan sekunden snabbare till 100 km/h än utgående modell samt närmare 15 km/h högre när det kommer till topphastigheten.

16 procent av koldioxidutsläppen har kapats med nya motorn och W12:an släpper nu ut 278 gram per kilometer. Bränsleförbrukningen uppger Bentley vid blandad körning till 1,22 liter per mil. Motorn har cylinderavstängningsteknik och frihjul har nu ersatt tidigare momentomvandlare. Motorn är parad med en åttastegad dubbelkopplingslåda.

I framtiden lär vi få se såväl svagare som starkare motorer liksom hybriddrift, allt finns redan inom koncernen, men i dagsläget håller Bentley tyst i den frågan. Är du nyfiken på den kommande hybridversionen kan du redan nu läsa vår provkörning av Porsche Panamera 4 E-hybrid. Det är den tekniken som kommer att hitta ner i Continental GT framöver.

Nya Bentley Continental GT avtäcks under den kommande bilsalongen i Frankfurt och kommer i produktion senare i år. Första leveranserna kommer att ske våren 2018 och priset startar på omkring 1,6 miljoner kronor.

Visa kommentarer