Än är det inte dags för avlösning, men snart så... här är nästa generation taklösa Bentley Continental GT som innehåller en hel del Porsche-teknik.

Bentley Continental GT har relativt nyligen uppdaterats (2015), så riktigt än är det inte dags för en ny generation. Men inför årsmodell 2018, eventuellt 2019, är det dags för avlösning. I vintras syntes nya generationen till uppe på de norrländska sjöisarna och nu har den dykt upp igen, dock på varmare breddgrader och i det taklösa GTC-utförandet (eller Continental GT Convertible som Bentley numera vill att vi kallar den).

Bentleys maskeringstrupp har lyckats väl med att trolla bort nya Continental GTC:s former. Många tror förmodligen att det är nuvarande generationen som kör förbi i mötande körfält. Men stannar man till och granskar bilen i lugn och ro syns det tydligt att detta är något nytt. Det är nämligen svårt att dölja helheten – det vill säga den långa, sluttande huven som vetter mot en grill som är lägre än vad den är i dag. Huvens och grillens utformning påminner starkt om det vi såg på konceptbilen EXP 10 Speed 6 på Genèvesalongen våren 2015.
Hur bakljusen kommer att te sig återstår att se, men de stora doningar som nuvarande Continental GT och GTC ersätts förmodligen med slankare saker. Läckert hade det varit om de har samma ovala form som ändrören, så som nämnda konceptbil uppvisade.

Bentley Continental GTC 2018

Foto: CarPix

Interiören är svår att få grepp om genom att titta på dessa spionbilder, men en känsla är att instrumentbrädan inte är riktigt lila svulstig som i dag. Den fristående skärm som vi ser där mittkonsol och instrumentbräda möts är förmodligen inte bilens infotainmentskärm utan en skärm som visar testdata för föraren. Sannolikt kommer Continental GT och GTC fortfarande att ha en integrerad skärm, dock betydligt mer avancerad än dagens.

Nya Continental GT-serien byggs på samma plattform som nya Porsche Panamera, med andra ord MSB-plattformen. Därmed kan Bentley dra nytta av många färdigutvecklade komponenter av hög klass, dessutom till en lägre kostnad än om Bentley hade fått utveckla allt på egen hand.
Kärnan i motorutbudet kommer, precis som i dag, en V8 på 4,0 liter att vara. Den som vill vara lite mer miljöinkorrekt väljer så klart W12-besten som Bentley inte är redo att säga adjö till ännu. Den som hellre går åt andra hållet kan välja en framtida laddhybridversion, baserad på den teknik som Porsche ska använda i nya Panamera.

Premiär för nya Continental GT och GTC är det förmodligen under 2017, den senare delen av året. Säljstarten lär då inträffa under 2018.

Visa kommentarer