Lagom till snön presenteras cabrioleten Bentley Continental GTC. En tyst och törstig typ.

Sommaren 2017 kom nya Bentley Continental GT, en bil som vi naturligtvis har kört, vad vi tycker om den kan du läsa här. Nu är det premiär för den öppna versionen vid namn GTC.

GT-formerna känns igen även om bakvingen här ser lite mindre ut och Bentley själva hävdar att med suffletten uppe ska det vara lika tyst i GTC som i coupéversionen – av förra generationen vill säga. Tre decibel tystare är det nu i GTC jämfört med utgående generation. Suffletten, som nu kan fås klädd i tweed, ska kunna fällas eller höjas på 19 sekunder i farter upp till 50 km/h.

Bentley Continental GT C Cabriolet (2019)

Nya GTC är 20 procent lättare än den gamla versionen och fem procent mer vridstyv. Men det handlar knappast om en lättviktare, förra generationen GTC fick kritik för sin övervikt på 2 495 kg.

Prestandan ligger inte långt efter versionen med tak: 0-100 km/h går på 3,8 sekunder att jämföra med coupéns 3,7 sekunder, enligt Bentley. Motorn är densamma – en W12:a på sex liter som ger maximala 623 hästkrafter och 900 newtonmeter.

Även benutrymmet för baksätespassagerarna ska vara intakt men i bagageutrymmet ryms det 123 liter mindre än i coupén.

I WLTP-cykeln drar Bentley GTC 2,02 liter per mil vid kombinerad/blandad körning och släpper då ut 317 gram koldioxid per kilometer. Tycker du de siffrorna är skrämmande kan det vara bra att veta att de pratats om att GT och GTC kommer med V8-motorer nästa år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Bentley Continental GTC officiell
NÄSTA Audi e-tron GT concept – en elektrisk RS-modell