Nu, efter fem års utveckling, har täcket fallit av nya Mercedes E-klass under premiärvisningen på bilsalongen i Detroit. Förutom att den nya generationen bjuder på mer teknik, miljömedvetenhet och annat, så bjuder den också på en lägre instegsprislapp än för förra generationen.

Vi har redan sett bilder på nya Mercedes E-klass – W212 – ett antal gånger och i samband med detta fått en hel del information. Men nu är bilen officiell i och med att Detroitsalongen öppnat för i år. På grund av alla tidigare läckta bilder fokuserar vi här på det tekniska och låter bilderna tala för sig själva.

Mercedes har under det femåriga utvecklingsarbetet lagt stor fokus på bränsleförbrukning och utsläppsnivåer. Rent generellt eftersträvar folket i Stuttgart att överge större och tyngre sexcylindriga sugmotorer till förmån för lättare fyrcylindriga diton försedda med turbo. Med minskad vikt och mindre inre friktion i motorn följer lägre bränsleförbrukning.
De största procentuella minskningarna av förbrukningssiffrorna jämfört med förra generationens motorer har skett på dieselsidan, upp till 23 procent. Samtidigt har effekt och vridmoment stärkts. Men bensinmotorerna är inte långt efter. Som mest har bensinmotorerna noterats för en 20-procentig sänkning av förbrukningen.

För dig som är intresserad av dieselmotorerna finns det fyra alternativ att välja mellan. Nästa år kommer ett femte alternativ. De tre minsta motorerna har alla 2,2 liters slagvolym (2,143 för att vara exakt) fördelat över fyra cylindrar. I E 200 CDI-utförande ger den 136 hästkrafter och 360 newtonmeter, som E 220 CDI blir siffrorna 170 hk och 400 Nm och med E 250 CDI-emblem handlar det om 204 hk och 500 Nm (25 procent högre vrid än motorn som den ersätter). Dessa tre maskiner förbrukar alla 0,53 liter diesel per mil vilket motsvarar 139 gram koldioxid per kilometer. Alla tre klarar klarar Euro 5-kraven som träder i kraft 2011.
Största dieseln är en treliterssexa i V-formation som levererar 231 hästkrafter och 540 newtonmeter. Beteckningen på denna är E 350 CDI och ersätter dagens E 320 CDI. Volymen på de båda motorerna är densamma trots de vilseledande beteckningarna. Trots en effektökning med sju hästkrafter har förbrukningen kunnat sänkas med 0,05 liter per mil till 0,68 liter per mil vilket motsvarar koldioxidutsläpp på 179 gram per kilometer. Motorn klarar också av de kommande Euro 5-kraven, men nästa år kommer en BlueTec-version av den här motorn som klarar av Euro 6-kraven som träder i kraft 2015. I BlueTec-utförande sjunker hästkraftantalet till 221 men i gengäld är avgasreningen och utsläppen av hälsovådliga kväveoxider (NOx) kraftigt reducerad. Enligt de tidigare läckta officiella broschyrerna på nya E-klass är dock förbruknings- och utsläppssiffrorna något högre för BlueTec-versionen – 0,7 l/mil respektive 183 g/km.
Som bensinalternativ erbjuder Mercedes tre volymer – 1,8 liter i E 200 CGI och E 250 CGI, 3,5 liter i E 350 CGI samt 5,5 liter i E 500.
Tack vare direktinsprutning och överladdning med turbo (sistnämnda endast för den svagare) har man kunnat sänka förbrukningssiffrorna för de båda minsta motorerna med 20 procent. E 200 CGI ger 184 hästkrafter och 270 newtonmeter medan E 250 CGI ger 204 hk och 310 Nm. Förstnämnda har sexväxlad manuell låda, växlingsindikator och automatiskt start/stopp-system vilket får ner förbrukningssiffrorna till 0,68 liter per mil och utsläppssiffrorna till 159 gram per kilometer. Den kraftfullare E 250 CGI (26 procent mer vrid än tidigare motsvarande V6-motor) har sexväxlad automatlåda och inget start/stopp-system, men kommer ändå ner i 0,74 liter per mil och 175 gram per kilometer.
Den direktinsprutade E 350 CGI levererar 292 hästkrafter och 365 newtonmeter. Den förbrukar 0,85 liter bensin per mil och släpper ut 199 gram koldioxid per kilometer. Värstingen E 500 på 388 hästkrafter och 530 newtonmeter har en förbrukning på 1,09 liter per mil och släpper ut 256 gram per kilometer.
E 350 CGI, E 500 och kommande E 63 AMG är alla standardutrustade med 7G-Tronic, Mercedes sjustegade automatlåda. E 63 AMG förresten, trots sina 525 hästkrafter har man även här lyckats sänka förbrukningen med 0,06 liter per mil.
E 350 CDI, E 350 CGI och E 500 kommer strax efter lanseringen även att kunna köpas med fyrhjulsdrift – 4Matic på Mercedes-språk.
De motorer som representerar en stor sänkning av bränsleförbrukningen får tilläggsbeteckningen BlueEfficiency. Detta gäller motorerna E 200, E 220, E 250 och E 350 inom både CDI- och CGI-familjerna.

Bilens Cd-värde (luftmotstånd) ligger på 0,25 – klassledande enligt Mercedes själva. Detta sparar bränsle, och ännu mer blir det då vissa av ovan nämnda modellversioner är utrustade med extra lättrullande däck som minskar motståndet med 17 procent.
Men det är inte bara miljö man har haft i tankarna vid utvecklingen. Även de åkandes säkerhet har prioriterats. Därför är drygt 70 procent av bilen byggd i högfasthetsstål som gör den mer vridstyv. Utöver de vanliga säkerhetssystem som vi är vana vid i dag (ESP, ABS etc) har tyskarna jobbat med att förbättra de åkandes miljö, bland annat förarens seende i mörker. Med hjälp av två kameror i vindrutans övre kant kan den skarpa gränsen mellan hel- och halvljus reduceras. I stället ändras ljusbilden steglöst och automatiskt på både längden och bredden. Det innebär bland annat att halvljusets längd ökar från dagens cirka 65 till 300 meter innan en mjuk övergång till helljus sker.
Avståndsradarn som är kopplad till bilens farthållare är förbättrad med ett mätområde upp till 200 meter. Finslipat filövervakningssystem och döda-vinkeln-kameror finns också.
För att se att föraren alltid är alert mäts ett 70-tal olika parametrar, varav rattrörelserna är de viktigaste. Märker systemet via de inhämtade värdena att föraren börjar bli trött, tänds symbolen för en kaffekopp i teckenfönstret som en påminnelse till föraren om att en paus är välbehövlig. Ett system som liknar det Volvo lanserat tidigare.
Mercedes har också tagit fram ett annat system som liknar det landsbröderna på Opel tagit fram (Opel Eye). Bilens fart anpassas genom farthållaren efter vad som står på hastighetsskyltarna.
Även fotgängarnas säkerhet har setts över genom en aktiv motorhuv. Vid en eventuell kollision höjs huvens bakkant med fem centimeter vilket ger en extra deformationszon mellan huv och det som finns under den.

Mest glädjande för många spekulanter är att Mercedes sänker siffrorna flera av prislapparna. Exempelvis kostar dagens E 220 CDI (W211) 390 900 kronor, vilket är 31 000 kronor mer än vad nya E 220 CDI (W212) ska att kosta när den kommer till bilhallarna i mars.
Senare kommer också E-klass coupé och cabriolet, vilka ersätter de tidigare CLK-modellerna. Allt för att göra det mindre förvirrande för kunderna.

Läs mer

    Bilspionen

      Visa kommentarer