Nu fokuserar BMW på nya 3-series laddhybridalternativ, här är lite mer fakta och bilder än vad som tidigare presenterats.

Nya BMW 3-serie presenterades i början av oktober och då nämndes modellversionen 330e, alltså laddhybriden, lite kort i förbifarten. Fokus låg på bensin- och dieselmodellerna 320i, 330i, 318d, 320d och 330d samt – så klart – prestandaversionen M340i xDrive.
Men i dag har BMW riktat om sitt fokus och släpper det mesta i informationsväg för elektrifierade 330e.

En nyhet hos nya 330e – som bara presenteras i sedanutförande, åtminstone för stunden – är att tilläggsbeteckningen iPerformance har flugit sin kos. Den heter kort och gott 330e Sedan, alltså inte 330e iPerformance Sedan. Bra där!
Till de tyngre nyheterna hör helt klart litiumjonbatteriet. Det har en bruttokapacitet på 12,0 kWh vilket kan jämföras med föregångarens 7,6 kWh. Det handlar om en nästan 58-procentig ökning och det slår ju så klart ut positivt på räckvidden. Medan gamla 330e nådde mellan 3,7 mil på enbart el ska nya 330e komma hela 6,0 mil, en ökning om 62 procent.

LÄS MER: Fakta, pris och allt annat om nya BMW 3-serie

BMW 330e Sedan 2020

Nya BMW 330e är snålare än sin föregångare som lanserades för drygt två år sedan. Enligt NEDC-körcykeln (WLTP-konverterade siffror) drar modellen 0,17 liter per mil vid blandad körning och släpper ut 39 gram koldioxid per kilometer. Gamla 330e drog 0,21 liter per mil och släppte ut 49 gram per kilometer.

Drivlinan är i grunden väldigt lik föregångarens men specifikationerna skiljer sig. Det handlar fortfarande om en tvålitersbensinare på 184 hästkrafter som samspelar med en elmotor, men i stället för 88 hästkrafter ger den bara ifrån sig 68 hästkrafter. Men… den vidareutvecklade elmotorn, som är integrerad i den åttastegade Steptronic-automatlådan, har fått en finess som vi för första gången ser i en BMW, en funktion som kallas XtraBoost. Försätter man bilen i Sport-läget finns det ytterligare 41 elektriska hästkrafter att hämta ut, totalt 108 stycken.
Total systemeffekt, det vill säga förbrännings- och elmotor i kombination, ligger på 252 hästkrafter och maxvridet på 420 newtonmeter. Identiska siffror med hur det såg ut i gamla 330e (som förvisso inte är så gammal). Men så har vi ju den här XtraBoost-funktionen som pumpar upp totaleffekten till 292 hästkrafter.

LÄS MER: Nya BMW 3-serie mot konkurrenterna

BMW 330e Sedan 2020

Andra förbättringar hos 330e är toppfarten och accelerationen. 230 km/h når den upp till, fem mer än tidigare, och 0-100 km/h på 6,0 sekunder, en tiondels sekund snabbare än förr.
Toppfarten vid körning i läget Electric, det vill säga när enbart elmotorn används, är 140 km/h (tidigare 120 km/h). i läget Hybrid kan elmotorn pressa upp bilen till 110 km/h utan att förbränningsmotorn kopplas in (om det finns kräm nog för det, så klart), tidigare var den begränsningen 80 km/h.

En nackdel med laddhybridversionen av nya 3-serie Sedan är bagageutrymmet, det har nämligen minskat en hel del. En 3-serie med bara förbränningsmotor rymmer 480 liter längst bak, laddhybriden bara 375 liter. Men baksätesryggen är fortfarande fällbar enligt 40/20/40-principen och i fällt läge ryms så klart mer.

LÄS MER: Nya BMW 3-serie Touring kan bli M3 Touring

BMW 330e 2019

Nya 330e kommer att erbjudas i linjerna Advantage, Sport Line, Luxury Line och M Sport samt kan utrustas på alla möjliga sätt, bland annat adaptiv M-fjädring med variabel sportservo, M-sportbromsar, Driving Assistant Professional, ljud som gör fotgängare uppmärksamma på att det kommer ett tyst fordon (i el-läget) och nya digitala tjänster som lanseras i samband med modellanseringen.

 

Lanseringsdatumet ja… sommaren 2019 säger BMW, inte mer exakt än så. Några priser är inte annonserade. Gamla 330e kostade från 434 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya BMW 330e officiell – alla fakta om laddhybriden
NÄSTA Elbilarna med längst räckvidd 2019