När BMW visar en ny 7-serie är det inte bara körupplevelsen som ska utvärderas. Erik Wedberg har åkt till Portugal för att provköra, provåka och provsova den nya lyxsjuan.

Hej Erik, ringer jag och väcker dig?
– Snudd på. Just nu sitter jag och sträcker ut mig i högra bakstolen i en BMW 750Li xDrive, den är vansinnigt bekväm. Rumpan kan få massage, värme och kyla och jag kan sitta och jag kan lägga upp fötterna på en fotpall. Det finns en mängd nya finesser som jag inte hinner gå in på nu.

Du glömmer väl inte bort att köra också?
– Det har jag redan gjort. Motorvägarna här runt Porto är fantastiska, snudd på tomma på trafik, slät asfalt och långa högfartskurvor. Här passar 7-serien perfekt. Bilen är drygt 520 centimeter lång och väger ganska exakt två ton, men V8-motorn på 4,4 liter, luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen trollar bort storleken och vikten. 7-serie är fortfarande den mest körorienterade bilen i segmentet, men jag vågar nästan säga att den numera även konkurrerar med Mercedes S-klass om att vara bekvämast.

BMW 7-serie 2016

Den byggs ju till stora delar av kolfiber, gör det att den blir dyrare?
– Flera bärande delar i konstruktionen tillverkas i kolfiber och aluminium men det är ingenting som syns på utsidan. Naken kolfiber gillas nog inte av de tyska direktörerna. Om priset kan jag inte säga så mycket om, svenska priserna verkar inte vara satta ännu. Lita på att priserna höjs med några tusenlappar. Passar även på att nämna laddhybridversionen 740e som ser intressant ut på papperet men tyvärr inte finns tillgänglig för provkörning. Senare i dag ska jag köra volymmodellen 730d,  men om det får ni läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.

You heard what the man said! Allt om nya BMW 7-serie och hur den upplevs bakom ratten och i baksätet läser du alldeles snart i din favoritbiltidning Teknikens Värld.

Visa kommentarer