Nu är den officiell, BMW:s nya sexcylindriga dieselmotor på 3,0 liter som har fyra turboaggregat, 400 hästkrafter och 760 newtonmeter. Snål för sin storlek är den också – från 0,57 liter per mil i nya 750d xDrive.

Vi skrev om motorn redan för ett par veckor sedan, men nu är den officiellt presenterad i samband med att BMW avtäckt det starkaste dieselalternativet till nya 7-serie generation G11 – 750d xDrive.
Den sexcylindriga dieselmotorn på 3,0 liter i nya 750d xDrive och 750Ld xDrive ersätter den 381 hästkrafter och 740 newtonmeter starka 3,0-litersdieseln (N57S) som vi såg i gamla 750d xDrive och som hade tre turboaggregat. Nya maskinen är överladdad i flera steg med hjälp av inte mindre än fyra turboaggregat, har högre tryck i common rail-insprutningen med totalt 2 500 bar samt förhöjt förbränningstryck (210 i stället för 200 bar). Turboaggregaten är mer reaktionssnabba än de aggregat som sitter i utgående trippelturbomaskinen. De två små turboaggregaten finns kvar medan det stora, lågtrycksaggregatet har bytts ut mot två mindre. Tre av dessa, de båda lågtrycksaggregaten samt ett av högtrycksaggregaten, är ständigt under arbete. Först när motorns varvtal överstiger 2 500 r/min kickar det andra högtrycksaggregaten in.

BMW TwinPower turbo dieselmotor sexcylindrig med fyra turboaggregat

Nya dieselsexan bjuder på 400 hästkrafter vid 4 400 r/min och 760 newtonmeter mellan 2 000 och 3 000 r/min (450 Nm finns redan från 1 000 r/min), ett hopp upp med 19 hästkrafter och 20 newtonmeter. Med dessa siffror vågar BMW utropa motorn till att vara världens starkaste sexcylindriga dieselmotor (vi reserverar oss för att det eventuellt finns starkare dieselsexor som sitter i annat än bilar).
Men allt är inte effektökning. Förbrukningen har kapats jämfört med den trippelturboladdade sexan med 381 hästkrafter som satt i gamla 750d xDrive. Mellan 0,57 och 0,59 liter per mil vid den kvadrupelturboladdade diesekmaskinen ha beroende på modellversion (750d xDrive eller 750Ld xDrive, sistnämnda med lång hjulbas). Det motsvarar mellan 149 och 154 gram koldioxid per kilometer.

Gamla 750d xDrive var inte extremt mycket törstigare med sina 0,64 liter per mil. 0,07 liters skillnad låter kanske inte mycket, men procentuellt låter det mer; elva procent snålare är nya dieselsexan.
Det kan också jämföras med äldre motsvarande 7-serie, exempelvis 745d från 2008 (E65) som hade en diesel-V8 på 4,4 liter och 330 hästkrafter och som drog 0,90 liter diesel per mil, eller 740d från 2004 (E65) som med en diesel-V8 på 4,0 liter och 258 hästkrafter drog 0,97 liter per mil. Det ska också tilläggas att dessa gamla skorvar var uppemot tre sekunder långsammare i accelerationen från 0-100 km/h.

BMW 750Ld xDrive 2017

Nya BMW 750d xDrive avverkar nämnda acceleration på 4,6 sekunder (750Ld xDrive 4,7 sekunder). Det är 0,3 sekunder snabbare än gamla 750d xDrive av generation F01.

Om man vill ha starka dieselsexor i sin nya 7-serie finns två andra alternativ sedan tidigare, men då får man nöja sig med långsammare accelerationstider. 740d xDrive gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder och 730d xDrive tar 5,8 sekunder på sig. I gengäld får man i dessa båda svagare alternativ (320 samt 265 hästkrafter) lägre förbrukning vid blandad körning; 0,49-0,53 respektive 0,48-0,52 liter per mil.

Nya BMW 750d xDrive och 750Ld xDrive finns tillgängliga från och med juli i år. Några priser är ännu inte offentliggjorda men att de hamnar norr om miljonstrecket kan vi med säkerhet så fast.

Visa kommentarer