Får nya BMW M3 den gigantiska grill som det snackas om kan nya Alpina B3 vara alternativet många vänder sig till.

Lite bakvänt blev det allt, kan man tycka. På Frankfurtsalongen förra månaden drog BMW-förädlaren Alpina av skynket som täckte nya generationen BMW Alpina B3 Touring, det vill säga kombimodellen. När det nu är bilsalong i Tokyo väljer man att avtäcka sedanen – nya BMW Alpina B3.

Bortsett från den slankare bakänden är sedanen identisk med kombin. Med andra ord är det samma S58-motor från BMW som står för drivkraften, det vill säga den motor som finns i nya BMW X3 M och X4 M och som även kommer att finnas i nya BMW M3 när den kommer nästa år.

BMW Alpina B3 2020

Dock har Alpina Burkard Bovensiepen GmbH, som är företagets fullständiga namn, valt att trimma om motorn en aning. Effekten har krympt från 480 till 462 hästkrafter, däremot har maxvridet vuxit från 600 till 700 newtonmeter.
Trelitersmaskinen med sex cylindrar opererar tillsammans med en åttastegad ZF-automatlåda med inbyggd Launch Control-funktion. När kraften har passerat transmissionen tar den sig vidare till samtliga fyra hjul. Bilen är alltså fyrhjulsdriven, precis som kommande M3 som kommer att dra nytta av M xDrive-tekniken som även tillåter ren bakhjulsdrift.

BMW Alpina B3 2020

Prestandasiffrorna behöver inte skämma för sig. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och 0-200 km/h på 13,4 sekunder. Toppfarten är 303 km/h. BMW Alpina B3 Touring, som när den presenterades saknade prestandasiffror, är något långsammare med 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppfart på 300 km/h.

Alpina har försett nya B3 med adaptiv fjädring och stötdämpning från Eibach, kraftigare krängningshämmare, elektronisk diffbroms på bakaxeln och grövre bromsar.
Som standard sitter 19 tum stora fälgar skodda med 255/35-däck fram och 265/35-däck bak. Fälgarna kan uppgraderas till de klassiska Alpina-ekerfälgarna i tumstorlek 20.

BMW Alpina B3 2020

Interiört är förändringarna inte gigantiska utan här har Alpina, precis som på utsidan, gått varsamt fram. Den tydligaste förändringen är, som oftast, emblemet i ratten som inte är BMW:s propeller.

Säljstart för nya BMW Alpina B3 är det i början av nästa år. Kanske den då blir bilen som många vänder sig i och med att nya M3 eventuellt får den gigantiska grill som på nätet är så starkt ifrågasatt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer