BMW-förädlaren Alpina, som numera är officiellt representerade i Sverige, visar upp smällkaramellen B3 Touring på bilsalongen i Frankfurt.

Nya BMW 3-serie finns ännu inte i M3-utförande, däremot finns den i Touring-utförande, det vill säga med kombikaross. Om vi får se en kombination av dem båda, en M3 Touring, återstår att se. Det har tidigare luftats några ord om att G21:an (BMW:s internkod för nya 3-serie Touring) kan komma i M3-utförande. Vi tror på det först när vi får se en sådan bil.

BMW Alpina B3 Touring 2020

Vad ska man göra om varken nya M3 eller en M3 Touring finns? Då gör man som så många gånger förr, vänder sig till Alpina Burkard Bovensiepen GmbH – kort och gott Alpina.
På bilsalongen i Frankfurt visar den tyska firman upp nya BMW Alpina B3 Touring. Under huven sitter den raka sexa på 3,0 liter som finns i exempelvis nya X3 M. Bland annat biturboladdningen och kylsystemet är omarbetade och maskinens originalsiffror på 480 hästkrafter och 600 newtonmeter är justerade. Motorn i BMW Alpina B3 Touring levererar nämligen 462 hästkrafter mellan 5 000 och 7 000 r/min samt 700 newtonmeter mellan 3 000 och 4 250 r/min.

LÄS MER: Så bra är nya BMW 3-serie

BMW Alpina B3 Touring 2020

Fel fälgar på en Alpina! Håller du med?

Med så mycket effekt och kraft som når alla fyra hjul via en åttastegad automatlåda, som Alpina finjusterat tillsammans med tillverkaren ZF, och en Launch Control-funktion går det så klart undan. Alpina säger att de har optimerat paketet till att avverka 0-200 km/h så snabbt som möjligt. Tappa andan-snabbt enligt dem, dock utan att klämma ur sig en siffra för hur snabbt det verkligen går. Någon 0-100-siffra bjuds vi inte heller på. Den enda prestandasiffra som nämns, utan att preciseras, är att toppfarten är högre än 300 km/h och att bilen därför är en av världens snabbaste kombibilar.

LÄS MER: Så bra är nya BMW 3-serie Touring

BMW Alpina B3 Touring 2020

Lite andra materialval och dekorer, annars ser det ut som i 3-serie. Men för att övertyga dig har emblemen i ratten bytts ut.

Två siffror som däremot nämns i exakthet är förbrukningen och koldioxidutsläppet. 1,11 liter per mil och 252 gram per kilometer enligt WLTP-körcykeln. Tycker du det låter bättre med låga siffror à la NEDC-mätmetoden så har du dessa här; 0,98 liter per mil och 224 gram per kilometer.

Alpina är dock så mycket mer än bara muskler under huven, de är även bra på att förvandla övriga delar av en bil, utan att gå till överdrift. De klassiska Alpina-fälgarna med massor av ekrar, 20 tum stora på B3 Touring, finns förstås för den som anser att en Alpina-bil med annan fälgdesign är en styggelse.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer