I dag är en glädjens dag för alla BMW M6-fantaster. Det var i september 2010 som förra generationen M6 tog farväl, men nu är det dags för den nya att ta vid. Starkare, snabbare, snålare och... häftigare!?

På Frankfurtsalongen för snart ett halvår sedan presenterades nya BMW M5. Det fick oss alla att börja rikta blickarna mot det lite sportigare alternativet – 6-serien i M-kostym.
I dag har BMW valt att gå ut med den första informationen och de första bilderna på nya BMW M6 Coupé (F12) och nya BMW M6 Cabriolet (F13).

Vad som gömmer sig under huven på nya BMW M6 kan knappast ses som en överraskning. Det är med andra ord samma V8 med dubbelturboteknik som vi finner i M5. En motor som cylinder- och volymmässigt är mindre än föregångaren, den mullrande och omtyckta V10:an som slutade att tillverkas hösten 2010 i samband med att förra M6-generationen gick i graven.
V8-motorn är på 4,4 liter och levererar 560 hästkrafter mellan 6 000 och 7 000 r/min. 53 hästkrafter fler än i V10-motorn. Max vridmoment ligger på 680 newtonmeter och finns tillgängligt redan från 1 500 r/min. Varvtalsstoppet ligger vid 7 200 r/min.

Trots att de båda nya M6-modellversionerna är tunga pjäser, 1 850 kilo för coupén och 1 980 kilo för cabrioleten, är det två snabba rackare. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder för coupén och 4,3 sekunder för cabrioleten. Det kan jämföras med M5 som gör samma sprint på 4,4 sekunder. Gamla M6 Coupé gjorde 0-100 km/h på 4,6 sekunder medan gamla M6 Cabriolet fixade det på 4,8 sekunder.
0-200 km/h går på 12,6 respektive 13,1 sekunder beroende på om man sitter i coupé- eller cabrioletversionen. Det betyder alltså att coupén är fyra tiondelar snabbare än M5 medan cabrioleten är tiondelen långsammare.
Toppfarten är på sedvanligt vis elektroniskt begränsad till 250 km/h men för den som köper nya M6, oavsett karossversion, kan välja till M Driver’s Package för en extraslant och då höjs toppfarten till 305 km/h.

Trots mer effekt och vrid är nya M6 är den betydligt snålare än sin föregångare med V10-motorn. Förbrukningen vid blandad körning för nya M6 Coupé är 0,99 liter per mil och för nya M6 Cabriolet 1,03 liter per mil. Siffror som man inte ens kunde drömma om för bara några år sedan.
Förbrukningssiffrorna översatta till koldioxidutsläpp ger oss 232 respektive 239 gram per kilometer.

Medan M6 Cabriolet har en tygsufflett har M6 Coupé tak i kolfiberförstärkt plast. Allt för att spara värdefulla kilon. Spara kilon kan man som köpare också göra om man väljer till kolfiberkeramiska bromsskivor. Det sägs sänka vikten med 19,4 kilo. Som en ren bonus till dessa får man samtidigt 20-tumsfälgar med däck i stället för storleken 19 tum. Viktbesparingen på 19,4 kilo gäller trots den större dimensionen på hjulen.

Precis som på M5 är sjustegad dubbelkopplingslåda (M-DCT) och aktiv diffbroms över bakaxeln standard.

Nya BMW M6 Coupé har sin världspremiär på Genèvesalongen i mars i år. Den som mer ser fram emot M6 Cabriolet får tyvärr vänta några veckor extra. Först på bilsalongen i New York i april är det världspremiär.

Några priser är i dagsläget inte presenterade. Gamla M6 kostade i Sverige omkring 1,1 miljoner kronor så räkna med en motsvarande prislapp plus en viss justering uppåt, ungefär på samma vis som M5 genomgick.

BMW får gärna överraska oss med en M6 Gran Coupé. Eller vad säger du?

Visa kommentarer