Nu presenterar BMW laddhybridversionen av nya X5 – xDrive45e iPerformance som den heter. En av de stora nyheterna är räckvidden på enbart el, den uppges till åtta mil.

Nya BMW X5 presenterades för tre månader sedan, då med fyra olika motoralternativ, alla avsedda för flytande bränsle (bensinmotorerna xDrive40i och xDrive50i, som ej finns i Europa, samt dieselmotorerna xDrive30d och M50d). En intressant uppställning, men ännu intressantare blir den nu när ”e-alternativet” tillkommer. Ett ”e” i beteckningen innebär, som vanligt hos BMW, att det är en elektrifierad modell, helt enkelt en laddhybrid.

X5 xDrive45e iPerformance heter det nya elmotorförsedda modellalternativet som ersätter föregångarens xDrive40e iPerformance. Precis som den större siffran avslöjar (45 i stället för 40) handlar det om mer kraft än tidigare. I gamla X5-laddhybriden utgjordes bensinmotorn av en fyrcylindrig turbomaskin som gav 245 hästkrafter. I nya utgörs bensinmotorn av en sexcylindrig sak med 286 hästkrafter.
Tillsammans med elmotorn på 112 hästkrafter når systemet upp till en totaleffekt om 394 hästkrafter, betydligt mer än föregångarens 313.

BMW X5 xDrive45e iPerformance 2019

Batteriet är större än tidigare, exakt hur mycket större berättar inte BMW just nu. Batteriet i gamla laddhybriden var på 9,2 kWh.

Trots mer kraft är nya laddhybriden betydligt snålare än den tidigare modellen. 0,21 liter per mil enligt beräknade NEDC-siffror som utgått från WLTP-körcykeln. Koldioxidutsläppet ligger därmed på 49 gram per kilometer. Gamla X5 xDrive40e nådde bara ned till 0,33 liter per mil och 77 gram per kilometer.

Precis som tidigare går det att köra modellen på enbart el, men numera är det möjligt i upp till åtta mil. Förra generationen tillät bara upp till 3,1 mil. Dessutom har toppfarten vid eldrift höjts från 120 till 140 km/h.

LÄS MER: Nya BMW X5

BMW X5 xDrive45e iPerformance 2019

Toppfarten när bensinmotorn är inkopplad har även den höjts, från företrädarens 201 km/h till 235 km/h. Som om inte det är nog, accelerationen har också vässats en hel del, från 6,8 till 5,6 sekunder.

I och med att nya X5 är något större än föregångare, samt även har längre axelavstånd, bör volymen på insidan av karossen ha ökat vilket är tillgodo för förare och passagerare. Bagageutrymmet har dock, i liter räknat, blivit något tajtare. X5 xDrive45e iPerformance rymmer 500 liter när baksätesryggarna är uppfällda, det är 145 liter mindre än i nya X5 utan elmotor och exakt samma siffra som för gamla X5 xDrive40e iPerformance. Med baksätets ryggstöd fällda ryms 1 716 liter, 144 liter mindre än i en ”vanlig” X5 och fyra liter mindre än i gamla X5 xDrive40e.

BMW X5 xDrive45e iPerformance 2019

Nya laddhybridversionen av X5, som förstås är fyrhjulsdriven, är standardutrustad med luftfjädring runt om och elektroniskt justerbara stötdämpare. Som tillval finns andra fjädringssystem som då även integrerar BMW:s Integral Active Steering, det vill säga bakhjulsstyrning.

Nya BMW X5 lanseras snart, vi är exempelvis just nu och provkör den (så håll utkik här på teknikensvarld.se efter direktrapporten), men xDrive45e iPerformance-alternativet kommer först under nästa år. Några prisuppgifter finns ännu inte. Gamla X5 xDrive40e iPerformance kostade från 690 100 kronor. Nya X5 kostar från 659 800 kronor (xDrive30d).

LÄS MER: Vi kör gamla X5 laddhybrid

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya BMW X5 xDrive45e iPerformance officiell
NÄSTA Kia Niro EV kör 48,5 WLTP-mil per laddning – snart i Sverige