Nya Cadillac CTS-V officiell – så mycket starkare än tyskarna

Cadillac har dragit skynket av nya CTS-V, prestandaversionen av CTS. Med överladdad V8 på 649 hästkrafter och 855 newtonmeter ska den göra livet surt för en välbekant tyska prestandatrio bestående av M5, RS6 och E 63 AMG.

Audi lägger till bokstäverna R och S, BMW ett M och Mercedes kombinerar ett A med ett M och ett G. Cadillac slänger på ett V och vips så har de en bil som ska försöka att kicka rumpa på tyskarna.
Tredje generationen CTS kom förra året och nu är det dags för V-versionen. CTS-V visas upp så här dagarna före jul innan det är dags för publik premiär på bilsalongen i Detroit i januari.

När förra generationen CTS-V kom för snart sex år sedan var modellen den starkaste Cadillac någonsin släppt. 556 hästkrafter och 747 newtonmeter leker man inte bort. Men det är just vad Cadillac har gjort när de nu presenterar arvtagaren. Nya CTS-V har nämligen inte mindre än 649 hästkrafter och 855 newtonmeter plockade ur GM:s kompressorladdade LS4-V8 på 6,2 liter. Samma maskin hittar vi i nya Corvette Z06, men där är den ännu lite mer hetlevrad med 659 hästkrafter och 881 newtonmeter. En sedanmodell från Cadillac får ju bara inte vara värre än GM:s stolthet i Z06-utförande.

V8:an i CTS-V är kopplad till en åttastegad automatlåda som kan opereras via paddlar vid ratten. Lådan sägs vara jämförbar med konkurrenternas motsvariga dubbelkopplingslådor men att den också bjuder på jämnhet och elegans som bara en vanlig automatlåda kan.
Vid optimala växlingar och med hjälp launch control som undviker hjulspinn på bakhjulen går 0-96 km/h på 3,7 sekunder vilket lär betyda 0-100 km/h på 3,8 eller 3,9 sekunder. Toppfarten ligger på 322 km/h.

Cadillac CTS-V 2016

Effektsiffrorna och prestandan är det inget fel på, de tyska konkurrenterna börjar svettas bara de får höra beteckningen CTS-V. Audi RS6, som ju bara finns i Avant-utförande, har fyrhjulsdrift 560 hästkrafter, gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 305 km/h. Bakhjulsdrivna BMW M5, som endast finns i sedanutförande, har även den 560 hästkrafter men finns med 575 hästkrafter i det så kallade Competition-utförandet. Då gör den 0-100 km/h på 4,2 sekunder och toppar 315 km/h. Dessutom finns Mercedes motsvarighet E 63 AMG som går att få både som sedan och kombi samt i bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet utförande. Värstingversionen E 63 AMG S 4Matic gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder (sedanen) och toppar 300 km/h.

Cadillac CTS-V modellår 2016 har Magnetic Ride Control-stötdämpare som blixtsnabbt ändrar karaktär baserad på körsätt och underlag. Med hjälp av magnetism kan viskositeten i dämparna ändras upp till tusen gånger per sekund. Lägg därtill ställbart chassi, som även ändrar karaktär på andra detaljer, som tillåter fyra olika inställning – Tour, Sport, Track och Snow.

Cadillacs nya prestandasedan rullar på 19-tumshjul med Michelin Pilot Super Sport-däck. Bakom hjulen sitter 390 millimeter höga skivor fram och 365 millimeter höga bak. Fram greppas de av sex kolvar, bak av fyra.

Precis som till Corvette finns GM:s Performance Data Recorder också till CTS-V. Med den kan färden spelas in i högupplöst video samtidigt som data från bilen och körningen presenteras i grafik.

Världspremiär är det alltså i Detroit nästa månad medan försäljningen sätter igång först till sommaren.

Visa kommentarer