Nya Chevrolet Corvette Z06 officiell – snabbare än ZR1

Nya Corvette Stingray visas nu upp i Z06-behandlat utförande. Det betyder kraftigt upptrissad effekt till hela 634 hästkrafter och en bil som är snabbare än självaste Corvette ZR1.

Vi börjar denna artikel i fel ände, sett till hur vi brukar skriva. Tänkte att det kan vara bra att ta det tråkigaste först för att sedan fokusera på godbitarna. Jo, det negativa med nya Chevrolet Corvette Z06, notera att denna version utelämnat namnet Stingray, är att den visas just nu på bilsalongen i Detroit men det är först om ett år, i början av 2015, som den görs tillgänglig för den amerikanska och andra marknader.

Över till det roliga som ni är många som väntat på. Generation C7 av Corvette Stingray har som bekant en sug-V8 på 6,2 liter som levererar 466 hästkrafter och 630 newtonmeter. Den motorn sägs matcha förra generationens Z06. Nya Corvette Z06 är något helt annat tack vare överladdning. Z06:an har också 6,2 liter V8 att leka med men den har också en kompressor från Eaton med ett flöde på 1,7 liter per varv (låter kanske inte mycket, men ta då i beaktning att denna kompressor snurrar 20 000 varv per minut!) som lyckas klämma upp effekten och maxvridet till åtminstone 634 hästkrafter och 861 newtonmeter. Notera ordet ”åtminstone” i föregående mening, för det är precis så Chevrolet uttrycker sig.
Den direktinsprutade motorn med variabel ventilstyrning har cylinderavstängning för att spara på det dyrbara bränslet – när gaspedalen hanteras varsamt. Annars är det alla åtta den tänder på.
V8:an kan antingen vara kopplad till en manuell sjuväxlad låda alternativt en åttastegad automatlåda som kan manövreras manuellt via paddlar på ratten.

Chassimässigt är det största av intresse själva rambygget i aluminium. Det är samma aluminiumram som i vanliga Corvette Stingray, men tack vare konstruktionen är den 57 procent styvare (och 45 kilo lättare) än föregångarens motsvarighet. Det har gett Z06 en helt annan vridstyvhet, något som har gjort det möjligt att ge modellen avtagbart tak för första gången någonsin i Z06:ans historia.
Corvette Z06 är bredare än sitt motorsvagare standardsyskon. Över framskärmarna är den 5,6 centimeter bredare, över bakskärmarna 8,0 centimeter bredare. Anledningen till att den breddats är de bredare hjulen som har dimensionerna 285/30 R19 fram och 335/25 R20 bak. Fälgarna är tio respektive tolv tum breda. Bredast bak i vanlig ordning.
Bakom lättviktsfälgarna gömmer sig 371 millimeter höga bromskivor fram och 365 millimeter höga bak som vardera greppas av sex respektive fyra ok.

Förutom mer gummi mot asfalten för extra grepp har marktrycket ökats med hjälp av ett aerodynamikpaket med bland annat frontsplitter och bakvinge. Detta paket finns som tillval att beställa i kolfiber.

Vill du som blivande Z06-ägare har mer av det mesta gör du helt rätt i att beställa Z07-prestandapaketet. Du får inte mer effekt, men du får vassare däck (Michelin Sport Cup 2 i stället för Pilot Super Sport) och ännu mer marktryck med hjälp av små vinglets på frontsplittern och annorlunda bakvinge som inte bara är justerbar utan också har en transparent del i mittsektionen för bättre bakåtsikt. Z06 med Z07-paketet sägs ge en bil som genererar mer marktryck än någon annan tidigare bil från General Motors.
Dessutom ingår det grövre bromsar, kolfiberkeramiska sådana, i paketet.
Något som Chevrolet slår ett slag för är att Z06 med Z07-paketet blir snabbare runt banan än Corvette ZR1 (som fortfarande är av föregående generation Corvette).

Några prestandauppgifter för Corvette Z06 uppger inte Chevrolet i dagsläget. Men som referens kan vi använda Corvette Stingray (nya generationen C7) som med sina 466 hästkrafter fixar 0-100 km/h på fyra sekunder och toppar 305 km/h samt Corvette Z06 (föregående generation C6) som tack vare 512 hästkrafter gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och maxar 320 km/h. Om nya Z06 matchar ZR1:ans (generation C6) prestanda återstår alltså att se (på bana gör den det uppenbarligen). ZR1 har en maxfart på 334 km/h och gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder.

I likhet med prestandauppgifterna har Chevrolet även utelämnat prisuppgifterna för Corvette Z06.

Nu när Z06 är presenterad återstår en modell på programmet, nämligen nya ZR1 som ryktas få över 700 hästkrafter för att kanske en gång för alla sätta dit italienare, tyskar och japaner som härjar på Nürburgrings nordslinga. ZR1 presenteras senare i år.

Visa kommentarer