Nya Chevrolet Cruze officiell – slank och lätt

Chevrolet har dragit skynket av andra generationens Cruze som uppvisar en mer hälsosam livsstil med både viktminskning och slankare hållning.

Chevrolets världsbil Cruze presenteras nu i ett helt nytt utförande. Andra generationen, som ersätter den generation som kom 2008 (den som kom 2001 är en helt annan modell, trots samma namn), har fått ett betydligt slankare utseende med betydligt mer iögonfallande linjer mycket tack vare veck och streck från främre till bakre stötfångare. Den ser inte typiskt amerikansk ut, men det är förmodligen ett medvetet drag då bilen ska tilltala en bred publik världen över. Utseendet är också en resultat efter hårda tester i vindtunneln. Luftmotståndskoefficienten är låga 0,29, nästan i klass med gamla Chevrolet Volt.

Nya Cruze har vuxit jämfört med föregångaren. 6,8 centimeter längre är den och en stor del av centimetrarna har hamnat mellan hjulaxlarna. Axelavståndet mäter exakt 2,7 meter, störst i klassen hävdar Chevrolet och vi skulle tro att det gör en hel del för utrymmena inne i kupén.
Medan längden ökat har höjden minskat. Knappt 2,5 centimeter lägre är nya Cruze.
En annan siffra som minskat är den som visas när Cruze ställer sig på vågen. 113 kg har bantats bort tack vare stora doser höghållsfasthetsstål i konstruktionen. Enbart karossen, som är 27 procent mer vridstyv än den hos föregångaren, är 24 kg lättare.

Chevrolet Cruze 2016

Interiören i nya Cruze ser mer gedigen och inte riktigt lika plottrig ut som tidigare, trots många knappar och vred. Mittkonsolen har vuxit till sig och vad vi kan utläsa genom att bara titta på bilderna ser det ut som att modellen har fått elektrisk parkeringsbroms.
Standardvarianten av infotainmentsystemet innehåller en sjutumsskärm medan tillvalssystemet bjuder på åtta tum i kombination med Android Auto och Apple Carplay. Ytterligare en skärm finns, den mellan varvräknaren och hastighetsmätaren. Den är inte tryckkänslig som den andra skärmen och mäter bara 4,2 tum.

Tio krockkuddar har Chevrolet tryckt in i bilen, bland annat knäkrockkuddar på båda platserna fram. För att ytterligare höja säkerheten och därmed slippa känna på krockkuddarna i uppblåst läge har Cruze fått kollisionsvarnare fram och bak (sistnämnda för korsande trafik), vingelvarnare, döda vinkeln-varnare och en hel del annat.

Chevrolet Cruze 2016

Under huven har Chevrolet placerat en 1,4-liters bensinmotor med turboladdning. Den ger 154 hästkrafter vid 5 600 r/min och 240 newtonmeter mellan 2 000 och 4 000 r/min. Motorn kan kombineras antingen med en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad automatlåda.
0-97 km/h (0-60 mph) uppskattar Chevrolet till att gå på åtta sekunder och med automatlåda tror de att förbrukningen ligger på 0,58 liter per mil (enligt amerikansk mätning).

Återstår nu att se om nya Cruze kan ta vid där gamla avslutade, nämligen att vara Chevrolets mest sålda bil med över 3,5 miljoner exemplar på knappt sju år. Försäljningen startar nästa år och ett 40-tal länder ska få ta del av bilen. Hur det blir med en eventuella halvkombi- och kombiversioner återstår att se. Halvkombin och kombin av förra generationen presenterades betydligt senare än sedanen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer