Nya Citroën C4 och e-C4 officiella – elbil, bensinbil och dieselbil

Efter smygvisningen för ett par veckor sedan är det nu full exponering av nya Citroën C4 som gäller, inklusive modellversionen som heter e-C4, det vill säga den elektriska varianten med upp till 35 mils räckvidd.

När vi i mitten av juni fick se nya C4 för första gången, i och med att Citroën snabbt ville lätta en aning på trycket, slog det oss att nya generationen, tredje i ordningen, inte har många likheter med föregångarna. I stället för att vara en traditionell halvkombi i C-segmentet har C4 gått och blivit en högbyggd crossover. En fransk Toyota C-HR, skulle man kunna säga.
Att Citroën fortsätter att satsa på denna storleksklass (de har fler modeller i klassen) beror helt enkelt på att C-segmentet lockar mer än en fjärdedel av de europeiska bilköparna, mer än något annat segment. Att de väljer att göra C4 med ”suv-aktig” beror så klart på att suven blir allt mer dominant i Europa. Med nya C4 slår de helt enkelt två flugor i en smäll.

Citroën e-C4 2021

Foto: Citroën

Helt ny former hos Citroën C4. Helt nytt är också att den erbjuds i ett helelektriskt utförande kallad e-C4.

Elbil
Fast egentligen handlar det om tre flugor i en smäll. Största nyheten hos nya C4 är egentligen inte själva karossutförandet, i stället är det den helelektriska varianten e-C4 som får flest att reagera.
Citroën e-C4 drar nytta av samma konfiguration som vi har sett i andra PSA-elbilar som nyligen har lanserats, exempelvis DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208 och Peugeot e-2008 samt Opel Corsa-e. Det betyder att framdrivningen utförs av en 136 hästkrafter (100 kW) och 260 newtonmeter stark elmotor som driver framhjulen. Till motorn hör en energilagringsenhet, vanligtvis kallar man den för batteri, som är placerad i golvkonstruktionen mellan hjulaxlarna. Detta litiumjon-batteripaketet kan lagra upp till 50 kWh (kilowattimmar) vilket enligt de nyligen införda WLTP-körcykeln ska räcka till 35 mils körning. Därmed är e-C4 något bättre på att hushålla med energin än ovan nämnda koncernsyskon som klarar 32-34 mil beroende på modell.
0-100 km/h går på 9,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 150 km/h. Citroën e-C4 är med andra ord något långsammare i accelerationen än exempelvis DS 3 Crossback E-Tense.

TEST: Tre små och intressanta elbilar

Citroën e-C4 2021

Foto: Citroën

Här ser vi hur den elektriska drivlinan med tillhörande batteripack är placerat i e-C4.

Laddning
För ”hemmaladdning” är e-C4 utrustad med en ombordladdare som klarar 7 kilowatts (kW) effekt, men en 11 kW-ombordladdare finns som tillval för den som har mer bråttom. Vid laddning via så kallade snabbladdare (likströmsladdare med hög effekt) kan e-C4 hantera 100 kW som mest. Den som gått lågstadiets matematikkurs kan då räkna ut att fullt batteri via 100 kW-snabbladdning nås efter 30 minuter, men det är i teorin. I verkligheten går det inte riktigt lika snabbt i och med att det finns – bland annat – diverse skyddsmekanismer för att batteriet inte ska ta skada. Därför uppger Citroën 80 procents kapacitet efter 30 minuters laddning.

TEST: Två snabba och dyrare elbilar

Citroën C4 2021

Foto: Citroën

Nya C4 finns också med bensin- och dieselmotorer under huven.

Bensinbil
Den som är rädd för stötar kanske hellre vill ha nya C4 med en ”vanlig spis” under huven, och det finns sådana alternativ – ganska många, faktiskt. Tre olika bensinmotor erbjuds i fem olika utföranden. Minstingen är en 100 hästkrafter stark PureTech-maskin med sexväxlad manuell låda, mellanalternativet en 130-hästarmaskin med antingen sexväxlad manuell låda eller åttastegad automatlåda, samt toppalternativet med 155 hästkrafter som, precis som 130-hästarsalternativet, kan kombineras med de två olika växellådstyperna.

Dieselbil
Två BlueHDi-dieselmotorer kommer att finnas i utbudet, nämligen en på 110 hästkrafter och en på 130 hästkrafter. Förstnämnda är sammankopplad med en sexväxlad manuell låda medan sistnämnda har en åttastegad automatlåda som står för kraftöverföringen.

TEST: Två elektriska suvar och en Tesla

Citroën C4 2021

Foto: Citroën

Modernt och lagom avskalat. Fast head up-display på plastskiva är kanske ändå inte så modernt.

Komfort
Oavsett modellversion, inklusive e-C4, är Progressive Hydraulic Cushions-stötdämpningstekniken, som redan har introducerats i C4 Cactus och C5 Aircross, standard. Den är en form av modern efterträdare till Citroëns berömda gashydrauliska fjädring som fanns en gång i tiden. Tekniken innehåller hydrauliska ändlägen som gör att när fjädringen bottnar blir det inte lika hårt som vanligt, färden blir alltså mjukare.

Storlek
Till storleken är nya C4 e-C4 aningen större än föregångaren. Med 436 centimeter från främre till bakre stötfångaren är den 3,1 centimeter längre än den generation som försvann från den europeiska kontinenten för ett par år sedan. Den är med sina 180 centimeter på bredden även något bredare och med 152,5 centimeter på höjden dessutom 3,6 centimeter högre. Axelavståndet är 267 centimeter, drygt sex centimeter mer än hos föregångaren, och markfrigången är 15,6 centimeter.
Bagageutrymmet rymmer 380 liter. ”Generöst” beskriver Citroën det som, trots att det är 28 liter mer än vad föregångaren svalde.

TEST: Så bra är elbilars fyrhjulsdrift

Citroën C4 2021

Foto: Citroën

I och med det längre axelavståndet bör nya C4 vara rymligare än sin föregångare, men bagageutrymmet är volymmässigt mindre.

Mycket teknik
Nya C4 och e-C4 är utrustade med det mesta man kan tänka sig i form av förarassisterande system samt annan teknik. Exempelvis har den autobroms med kökörningsfunktion, ”efterbroms” som bromsar bilen även efter en eventuell kollision för att förhindra fler kollisioner, döda vinkel-varnare, filhållningssystem, körassistans enligt nivå 2 (samma nivå som många andra bilar i dag), vägskyltsigenkänning, trötthetsvarnare, head up-display, släpvagnsassistans, trådlös laddning av mobiltelefon, Android Auto och Apple Carplay, samt mycket annat.

Pris och lansering
Några prisuppgifter finns inte i dagsläget, de kommer sannolikt i samband med att modellerna blir möjliga att lägga beställning på under hösten 2020.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer