Corvette Stingray generation sju är presenterad. Så även prestandaversionen Z06. Nu går vi alla och väntar på värstingen ZR1 som enligt uppgift kan komma att få V8-motorn monterad mellan hjulaxlarna.

När Chevrolet Corvette en gång sjösattes för 61 år sedan var det nära att modellen hade motorn monterad i mitten. Men General Motors satte stopp för chefsingenjör Zora Arkus-Duntovs planer. Därefter har det mer eller mindre vid varje generationsbyte pratats mittmonterat (även motorplacering bak har funnits med i bilden), men snacket har aldrig övergått till verklighet. Trots flera koncept med just mittmotorlayout, exempelvis Aerovette från 1970-talet, kvarstod frontmonterad motor (dock placerad över framaxeln med något bakåtskjuten position) och bakhjulsdrift.
Till och med innan dagens Corvette Stingray generation C7 såg dagens ljus fanns det långt gångna planer att göra den till en mittmotorbil. Men som vi alla vet blev det inte så, anledningen sägs vara den ekonomiska knipa som GM befann sig i för några år sedan. Pengarna räckte endast till att gå vidare i samma gamla frontmonterade spår.

Aerovette

Aerovette hade motorn mittmonterad.

Amerikanska Motor Trend rapporterar dock att när dagens Corvette presenteras nästa år (innan Indianapolis 500) så är det med mittmonterad V8-motor. Enligt Motor Trend är allt det tekniska arbetet slutfört och det har därtill gått smidigt tack vare att C7:an från början var designad för mittmontering. GM:s ledning ska ha godkänt det hela.
Med övergången till mittmonterat i Corvette ZR1 generation C7 finns möjligheterna att hela C8-generationen får samma drivlinelayout. Det säger i alla fall en del av förhandsuppgifterna, trots att det är ett antal år kvar innan det är C8-dags.

Nya Corvette ZR1 är än så länge fortfarande höljd i dunkel. Men tidigare har vi rapporterat att den ska få över 700 hästkrafter. Den siffran har nu skruvats upp till strax över 800 eftersom nya Z06 fick så pass många hästar som 659 stycken.

Missa inte vår provkörning av nya Chevrolet Corvette Stingray.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer