Nya Dacia Duster – tre snabba från provkörningen

Ett solig grekisk huvudstad är platsen för första provkörningen av nya Dacia Duster. Hans Hedberg är den som rapporterar hur den lågt prissatta och franskrumänska suven fungerar i sitt nya utförande.

Tjena Hans! Sol och värme i Aten, värmer nya Duster?
– Det tycker jag. Även om den bygger på samma plattform som gamla och för ett otränat öga kan se gammal ut på håll, så ser den både ny och modern ut. Den upplevs också som väldigt mycket modernare än sin föregångare som kom 2010.

Intressant. Berätta mer!
– Det är en helt ny upplevelse att köra Duster i dag. Gamla Duster hade dålig styrning, nya är avsevärt bättre. Styrningen är rent av trevlig. Framstolarna likaså och ljudisoleringen, den lirar i en helt annan liga än tidigare. I gamla Duster höll man ständigt fingret på elhissknappen i tron att fönstren var nedhissade.

Dacia Duster 2018

– Nya Duster har gått tvärtemot många andra nya bilar då den har fått A-stolparna framflyttade. Tio centimeter längre fram gör mycket för kupéutrymmet, men flexibiliteten i baksäte och bagage är fortfarande inte i topp. 60/40-fällning, ingen skidlucka och lastutrymme är ungefär som tidigare.

– Fyra olika drivlinor finns, två 110-hästarsdieslar med antingen manuell eller automatisk låda. Automatlådan kan endast kombineras med framhjulsdrift. Två bensinmotorer, ena en 115-hästarsmaskin och andra en turbomatad 125-hästarsmaskin. Båda manuellt växlade, svaga med fem växlar, stora med sex. Fram- och fyrhjulsdrift till båda.

Dacia Duster 2018 med Hans Hedberg bakom ratten

Hans Hedberg har fallit för nya Dacia Duster då den är så mycket bättre än gamla.

Vilken maskin är din favorit?
– Jag skulle nog säga den starkare bensinaren på 125 hästkrafter. I framhjulsdrivet utförande och utrustningsnivån Comfort, tredje steget av fyra, kostar den 138 900 kronor. Bra pris med en hel del utrustning, dock ingen autobroms för det finns inte alls till nya Duster.

– Priset börjar på 99 900 kronor, men då är det den svagare bensinaren som gäller och då i en väldigt tunt utrustad bil i utrustningsnivån Access.

– Runt vecka 5 nästa år kommer bilen till Sverige.

Läs Hans Hedbergs fullständiga provkörningsrapport av nya Dacia Duster i kommande nummer av Teknikens Värld.

Visa kommentarer