De Tomaso Pantera är på väg tillbaka efter 25 år i dvala. Det är italienska Ares Design som väcker liv i den klassiska bilen med hjälp av modern teknik från Lamborghini.

Turerna runt den italienska biltillverkaren De Tomaso har varit många. 2004, elva år efter nedläggningen av företagets mest kända modell Pantera, gick det i konkurs första gången. Några årtionden dessförinnan var desto mer positiva. De Tomaso grundades 1959 i italienska staden Modena av argentinaren Alejandro de Tomaso. Till en början tillverkade man framför allt tävlingsbilar, bland annat en Formel 1-bil till Frank Williams team. Så småningom började man tillverka sportbilar för gatan, bland annat ikonerna Vallelunga, Mangusta och Pantera, och när företag var på sin absoluta topp under mitten av 1970-talet förvärvades klassiska motorcykeltillverkaren Moto Guzzi 1973 och, med viss hjälp utifrån, både Maserati och Innocenti 1976.

Ares Design Project Panther De Tomaso Pantera

Efter den senaste konkursen 2011 har ryktena om att modellen Pantera ska dyka upp igen hörts allt starkare. Våren 2015 stod det klart att ett schweiziskt investmentbolag skulle köpa det som fanns kvar att De Tomaso, men bara två månader senare visade det sig att bolaget dragit sig ur affären och De Tomaso såldes i stället för en spottstyver till ett kinesiskt bolag.

Men i det lilla alplandet har man inte gett upp tanken på en modern Pantera-efterträdare. Schweiz-baserade och Turkiet-födda affärsmannen Dany Bahar, tidigare kontroversiell vd på Lotus, har med sin italienska designfirma Ares Design påbörjat ett projekt de kallar för ”Project Panther”. Namnet visar med tydlighet vad som är avsikten med projektet, även om modellnamnet Pantera inte skrivs ut. Frågan är om de har rättigheterna till den klassiska modellbeteckningen, förmodligen inte.

Ares Design Project Panther De Tomaso Pantera

Än tydligare blir projektet i och med designskisserna vi ser här. Det är en De Tomaso Pantera vi tittar på, om än av modernare snitt.
Ares Design, som under sina tre år har hunnit med att specialdesigna över 200 kundbilar, säger att ”nya Panteran” ska vara färdig att rullas ut till kunder under andra halvan av 2018. Projektet är just nu inne i en fas där designen och aerodynamiken fulländas samtidigt som konstruktionen genomgår krocktester.

De Tomaso Pantera

Foto: Patrik Lindgren

De Tomaso Pantera tillverkades mellan 1971 och 1993.

”Project Panther” kommer tekniskt sett inte att stå på egna ben, men italienska ben blir det i alla fall. Aluminium- och kolfiberchassit hämtas nämligen från Lamborghini Huracán LP 610-4. Även drivlinan hämtas från Huracán vilket betyder att nya Pantera får en V10-motor på 5,2 liter (610 hk och 560 Nm i Huracán). Ares Design lovar att prestandan hos deras bil blir i paritet med Lamborghinin som gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder och toppar 325 km/h.

På tal om Pantera, här kommer dagens musiktips från artikelförfattaren… Domination (spår 6) på Panteras platta Cowboys from Hell (1990). Framför allt låtens gitarrsolo och efterföljande riff är grymt.

Visa kommentarer