Nu släpper Ford första prestandaversionen av nya Focus. Det handlar om en 280 hästkrafter stark bensinmotor… och, precis som tidigare, en dieselvariant med 190-hästars oljebrännare.

Förra våren presenterades nya Ford Focus och nu är det dags för modellversionen som en hel del har gått och väntat på, nämligen ST-varianten som faktiskt är två varianter eftersom Ford, precis som med föregående generation, erbjuder nya Focus ST med antingen bensin- eller dieselmotor under huven.

Bensinmotor
Bensinmotorn är en 2,3-litersgrej som bjuder på 280 hästkrafter och 420 newtonmeter. Maskinen med twinscroll-turbo är med andra ord 0,3 liter större än i föregångaren och har också 30 fler hästkrafter samt väldigt mycket mer vridmoment eftersom gamla Focus ST i bensinutförande hade 360 newtonmeter.
0-100 km/h går på under sex sekunder (exakt siffra avslöjar ännu inte Ford) vilket kan jämföras med föregångarens 6,5 sekunder.

Ford Focus ST 2020

Drivningen sker på framhjulen som får hjälp att hitta greppet via en elektroniskt styrd differentialbroms. Sexväxlad manuell låda är standard medan sjustegad automatlåda finns som tillval.

Förbrukningen uppges ligga mellan 0,76 och 0,80 liter per mil vid kombinerad körning beroende på val av transmissionen. Den sexväxlade manuella lådan ger en snålare gång än om bilen är utrustad med sjustegad automatlåda. Valet av kaross sägs inte påverka siffrorna, Focus ST erbjuds i både halvkombi- och kombiutförande.

Ford Focus ST 2020

Dieselmotor
Dieselvarianten av nya Focus ST har en tvåliters dieselspis som ger 200 hästkrafter och 400 newtonmeter. Vridet är detsamma som hos föregångaren, men effekten har trissats upp med 15 hästkrafter.

Någon accelerationssiffra för Focus ST med dieselmotor uppges inte. Föregångaren gjorde 0-100 km/h på 8,1 sekunder.

Någon automatlåda finns inte till dieselvarianten utan det är sexväxlad manuell låda som gäller, oavsett om man väljer kombin eller halvkombin. Förbrukningen ligger på 0,48 liter per mil och utsläppet på 124 gram per kilometer. Samtliga förbruknings- och utsläppssiffror är preliminära.

Ford Focus ST 2020

Ford har fintrimmat hjulupphängningarna och stötdämpningen är elektroniskt styrd för att erbjuda så perfekt gång som möjligt under olika omständigheter. Sistnämnda är standard på halvkombin med bensinmotor.
En stor nyhet är att Focus ST kan försättas i olika körlägen som inte bara anpassar de elektroniska stötdämparna utan också styrningen, gasresponsen, växlingarna och – tro det eller ej – klimatanläggningen.

– När du väljer bankörningsläget blir bromsarnas respons omedelbart mer direkt och vass, styrningen ger mer feedback, gaspedalen blir mer aggressiv och föraren får mer spelrum inom antisladdsystemet. Förare kan ha fullt förtroende för att Focus ST kommer kunna leverera på banan, säger David Put, på Ford Performance fordonsdynamik.

Grövre bromsar, greppvänliga Recaro-stolar och många andra detaljer är ST-anpassade för att matcha de vassare drivlinorna. Europeisk säljpremiär är det i sommar. Några priser är ännu inte annonserade.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer