Euro NCAP har krocktestat sex nya bilar med blandade resultat. Sämst gick det för Ford Ka+ och Fiat 500 som bara orkade upp till tre stjärnor av fem möjliga. Det är inte godkänt år 2017.

Ford Ka har aldrig imponerat i Euro NCAP:s krocktest. När första generationen krocktestades år 2000 fick modellen bara tre stjärnor och när andra generationen krocktestades 2008 fick den fyra stjärnor. När nu tredje generationen är kommen kan det ju bara betyda att högsta fem stjärnor ska plockas hem till modellen som numera går under namnet Ka+. Eller? Icke! Ford Ka+ backar nämligen ett steg och lägger sig på tre stjärnor av fem möjliga. Det är inte ett godkänt betyg för en bil av årgång 2017. En stjärna dras av på grund av att Ka+ saknar förarstödsystem som snart var och varannan bil har. Dessutom saknar Ka+ en så basal grej som bältespåminnare för baksätet.

Även Fiat 500, som uppdaterades inför fjolåret, har krocktestats. Det är andra gången som Euro NCAP synar modellen som är syskonmodell med Ford Ka av föregående generation (nya Ka+ är i stället besläktad med Ford Fiesta av utgående generation). Första gången var vid modellens introduktion 2007 och då fick den högsta betyget fem stjärnor för vuxenskyddet, tre stjärnor för barnskyddet och två stjärnor för fotgängarskyddet.
I dag är krocktesterna och Euro NCAP:s utvärdering av bilar betydligt hårdare än för tio år sedan. Har Fiat 500 hängt med i utvecklingen? Inte riktigt. När den nu krocktestades igen blev det samma låga totalbetyg som för Ford Ka+, det vill säga tre stjärnor. Även här handlar det till viss del om avsaknaden av förarstödsystem.

En annan bil som inte lyckades fullt ut i denna omgång är nya Citroën C3. Fyra stjärnor blev det.

Bättre gick det för de större bilarna i omgången, de fick alla full pott – fem stjärnor. Dessa bilar är nya Audi Q5, nya Land Rover Discovery och Toyota C-HR.

Externa länkar till Euro NCAP
Audi Q5
Citroën C3
Fiat 500
Ford Ka+
Land Rover Discovery
Toyota C-HR

Länkarna ovan är till för att du ska kunna fördjupa dig i de olika bilarnas Euro NCAP-betyg (stjärnbetyget är ett helhetsbetyg över säkerheten, inte enbart krocksäkerheten), till exempel se hur bra skyddet vid en krock är för de åkande (vuxenskydd och barnskydd), skyddet för en fotgängare vid kollision med en sådan samt hur bra förebyggande system bilarna är utrustade, det vill säga system som kan hindra eller lindra en eventuell olycka.

Visa kommentarer