Ford har presenteras nya Kuga som lanseras i början av 2020. Nya former, lite större och rymligare och en hel rad olika drivlinor varav tre är elektrifierade. Dock ingen ren elversion.

Dagens Ford Kuga kom 2012 och har inte rosat den svenska marknaden under de fem senaste åren. Den är landets 47:e mest sålda bilmodell mellan 2014 och 2018. Ute i övriga Europa är den mer populär och sålde i fjol i 153 000 exemplar (drygt en procent av dessa såldes i Sverige) vilket endast Fiesta och Focus kunde matcha.

Kanske Kuga från och med 2020 kan ta igen förlorad mark i Sverige när nu tredje generationen av suven presenteras. Ford har satsat hårt på modellen som har premiär under våren nästa år. Utöver en rad olika bensin- och dieselmotorer kommer nya Kuga att erbjudas i tre olika hybridutföranden. Det handlar om en mildhybrid, en fullhybrid och en laddhybrid.

Ford Kuga Plug-In Hybrid 2020

Mildhybrid
Mildhybriden heter Kuga EcoBlue Hybrid och har en 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor på 150 hästkrafter som avlastas av en remdriven startmotor/generator som i sin tur nyttjar energi som lagras i ett litet luftkylt litiumjonbatteripaket. Systemet arbetar med 48 volts spänning och hjälper till att driva diverse elektriska komponenter för sänkt förbrukning men fungerar även som extra kraft vid gaspådrag. Ford uppger att förbrukningen börjar på 0,50 liter per mil och utsläppet av koldioxid på 132 gram per kilometer.

Fullhybrid
Ett steg upp på hybridskalan hittar vi fullhybriden som kort och gott heter Kuga Hybrid. Den är försedd med en 2,5-liters bensinmotor som arbetar enligt Atkinson-principen samt en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri av okänd storlek. Kuga Hybrid lanseras senare under 2020 och då i två utföranden – som framhjuls- och som fyrhjulsdriven.
Förbrukningen uppges som lägst ligga på 0,56 liter per mil och koldioxidutsläppet på 130 gram per kilometer.

Ford Kuga Plug-In Hybrid 2020

Laddhybrid
Högst upp i hybridhierarkin återfinns laddhybridvarianten som heter Kuga Plug-In Hybrid. Bensinmotorn är densamma som i fullhybriden, det vill säga en 2,5-liters Atkinson-maskin. Den samverkar med en elmotor för att tillsammans producera 225 hästkrafter. Till elmotorn hör ett batteripaket av litiumjontyp med en kapacitet på 14,4 kWh. Det ska räcka till över fem mils körning på el, uppmätt enligt WLTP-körcykeln. Förbrukningen vid kombinerad (blandad körning) uppges till 0,12 liter per mil och motsvaras av 29 gram koldioxid per kilometer.

Batteriet laddas vid körning, exempelvis under inbromsning, men kan även förses med ny energi genom laddluckan på vänster framskärm. Ford skriver att det tar cirka fyra timmar att via ett vanligt vägguttag ladda batteriet fullt. Då har de räknat på en strömstyrka om 16 ampere. Räknar vi i stället på ett vanligt 230V/10A-uttag tar det ungefär sex timmar och en kvart.

Fyra körlägen finns; EV Auto, EV Now, EV Later och EV Charge. EV Auto innebär att bilen löser situationen på bästa möjliga sätt för låg förbrukning medan EV Now innebär körning på enbart el. EV Later är en sparfunktion för att kunna göra på el i ett senare skede och EV Charge betyder att fokus läggs på att ladda upp batterierna.

Ford Kuga Plug-In Hybrid 2020

Bensin och diesel utan el
Nya Kuga kommer även med två dieselmotorer och två bensinmotorer. Kuga 2,0 EcoBlue har en 190-hästarsdiesel som sörplar i sig 0,57 liter per mil och släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer. Kuga 1,5 EcoBlue har 120 hästkrafter att leka med, förbrukar 0,48 liter per mil och släpper ut 127 gram per kilometer.
Bensinmotorerna är egentligen bara en till antalet, men i två olika effektutföranden. Kuga 1,5 EcoBoost bjuder på antingen 120 eller 150 hästkrafter och förbrukningssiffror som börjar på 0,65 liter per mil och utsläppssiffror på 149 gram per kilometer.

Notera att samtliga förbruknings- och utsläppssiffror är preliminära. Definitiva siffror presenteras i närmare anslutning till lanseringarna.

Ford Kuga Plug-In Hybrid 2020

Större, lättare och tystare
Nya Ford Kuga har ett helt nytt utseende som följer samma koncept som nya Fokus. En högbyggd Focus, skulle man kunna säga, dock betydligt större. Kuga har nämligen vuxit jämfört med sin föregångare. Med hur mycket vet vi inte eftersom Ford ännu inte klämmer fram några siffror, men den beskrivs som rymligare än sin företrädare.

Kuga sägs, trots en större storlek, ha blivit uppemot 90 kilo lättare, beroende på modellversion och utrustningsnivå. Vridstyvheten beskrivs ha ökat med tio procent.

I Vignale-utförande har nya Kuga utrustats med aktiv brusreducering. Det innebär att vindbrus och motorljud registreras, analyseras och slås ut (så gott det går) med hjälp av omvända ljudvågor som kommer ut ur bilens vanliga högtalarsystem.

Visa kommentarer