Nya Ford Mustang officiell – bilder och fakta

Efter 50 år släpps sjätte Mustangen lös, nu är det dags för Fords muskelbil att ta sig an hela världen. Ford presenterar en helt ny Mustang med fyrcylindrig motor och individuell hjulupphängning bak!

Den 17 april 2014 är det på dagen 50 år sedan första generationen av Ford Mustang lanserades och det tänker Ford fira genom att visa en helt ny generation, den sjätte i ordningen, men redan nu släpper de en hel drös bilder och avslöjar det mesta om tekniken och motorerna i nya ’Stang.

Nya Mustang är en i raden av nya modeller som konstruerats enligt Fords nya One Ford-strategi som går ut på att Ford-modellerna ska se likadana ut över hela världen. Det är slut på modeller som skräddarsytts för olika marknaders krav. Det betyder att Mustang för första gången kommer att säljas av Ford själva i Europa och Asien. Storbritannien kommer till exempel att få en högerstyrd Mustang för första gången på drygt 40 år.

Anpassningen till den internationella marknaden innebär en hel del förändringar för Mustang. Först och främst slopas den föråldrade stela bakaxeln till förmån för en individuell hjulupphängning för bättre köregenskaper. Framtill finns MacPherson-fjäderbenen och nya dubbla kulleder som gör det möjligt att montera större bromsar, samt en ny hjälpram som är lättare och styvare. Det finns ännu inga officiella siffror men det sägs att nya Mustang är omkring 90 kilo lättare än utgående generation, som i GT-utförande väger 1 600–1 700 kilo.

Nästa stora nyhet är en fyrcylindrig bensinmotor på 2,3 liter. Det här är en så kallad EcoBoost-motor som använder direktinsprutning, variabel ventilstyrning och turboladdning. Ford har dessvärre inte offentliggjort några förbrukningssiffror men effektsiffrorna är: 309 hästkrafter och 406 newtonmeter.

Den fyrcylindriga motorn blir tro’t eller ej inte instegsmotor till nya Mustang. Den rollen innehas av den gamla betrodda V6-maskinen på 3,7 liter som kommer i lätt uppdaterad utförande. Enligt Ford ska den ge ”minst 300 hästkrafter och 366 newtonmeter”. Exakta siffror får vi förmodligen vänta på tills i april.

Toppversionen kallas Mustang GT och även här förs en gammal motor över från utgående generation. Det är Fords Coyote-V8 på 5,0 liter som ska ge 426 hästkrafter och 529 newtonmeter. Ford har inte fallit för frestelsen att ge Mustang någon avancerad åttaväxlad automatlåda eller dubbelkopplingslåda utan fortsätter i gamla invanda spår. Nya Mustang får samma sexväxlade manuella och sexväxlade automatlåda som utgående modell. Den senare blir nu möjlig att sköta genom paddlar på ratten.

Föraren kommer att kunna välja mellan olika körlägen med reglage på mittkonsolen och till GT-modellen blir en Launch Control-funktion standard. Man ska även kunna välja till adaptiv farthållare och BLIS (döda-vinkel-varnare).

Designen av Mustang är en ständigt omtvistad fråga och kommer säkerligen att vara så även den här gången. Ford hävdar att nya Mustang har klassiska Fastback-former tack vare den mer tillbakalutade vindrutan och den svepande taklinjen. Cabriolet-modellen, som vi bara får se några få bilder på, har ett tygtak som ska fällas snabbare och väl nedfällt ger det en slankare profil än på tidigare modell.

Nu kommer vi till den tråkiga biten. Ford är nämligen väldigt tidiga med att premiärvisa nya Mustang. Den fysiska premiären sker som sagt i vår och först sent nästa år kommer det första bilarna till amerikanska återförsäljare. Resten av världen, inklusive vi i Europa, får vänta till våren 2015.

Missa inte att titta på alla bilder i bildspelet nedan för att bilda dig en egen uppfatttning om nya Mustang

FILM: Nya Ford Mustang


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer