Vad kan Malaga i Spanien så här års ha att bjuda på annat än sol? Nya Honda Civic så klart! Därför skickade vi dit Erik Gustafsson för att köra nykomlingen och rapportera hem. Är den lika trevlig att ratta om den ser ut att vara?

Tjenare Erik! Nionde generationen Honda Civic, det är imponerande. Är du imponerad?
– För det mesta imponerar den, men inte genomgående. Men vilken bil imponerar på alla punkter? Förmodligen ingen.

Den har ju vissa likheter med förra generationen, håller du med, du som har bekantat dig med den?
– Ja, det kan jag hålla med om och Honda sticker inte heller under stol med att vissa saker har behållits från förra och därefter förbättrats. Bland annat motorerna.

Fungerar utseendet på dig?
– Den är lite mer återhållsam i utförandet än förra generationen, men det finns fortfarande kvar glädje i formerna. Utseendemässigt är det insidan jag gillar mest jämfört med förra. Förarplatsen och instrumenteringen har förbättrats avsevärt. Det är färre knappar och kvalitetskänslan är riktigt bra. Dessutom gillar jag den digital hastighetsmätaren precis framför ögonen och den högt placerade färddator, både snyggt och praktiskt.

Sitter du bra i förarstolen?
– Ja, det känns ombonat och lagom rymligt. Utrymmesmässigt är dock baksätet sämre, jag som är 189 centimeter lång får det ordentligt trångt för både ben och huvud. Men jag kan ändå inte låta bli att imponeras av baksätet med sin Magic Seat-konfiguration. Förutom att fällas som vanligt kan sittdynan även fällas upp. Bagageutrymmet är stort och har dubbla golv.

Vilka motoralternativ finns och hur fungerar dessa?
– För den som vill köra bensindrivet finns cylindervolymerna 1,4 och 1,8 liter att välja mellan. Den ena med 100 hästkrafter, den andra med 142. Båda är sugmotorer och är man van vid turboladdning kan de båda kännas lite orkeslösa. Det krävs höga varvtal för att de ska vakna.

– I det avseendet är den 2,2 liter stora dieselmotorn trevligare. Med 150 hästkrafter och 350 newtonmeter blir det bra klipp i maskinen. Dessutom stannar koldioxidutsläppet på 110 gram per kilometer och gör att Civic således kvalar in som miljöbil. Trots start/stopp-system klarar ingen av bensinmotorerna 120-gramsgränsen.

Hur är nya Civic att köra?
– Körmässigt imponerar den. Inte riktigt samma tyngd som exempelvis Ford Focus, men den är ändå stabil i uppförandet i både låga och höga hastigheter. Honda säger sig ha jobbat mycket på att sänka ljudnivån i kupén, och på den strykjärnssläta spanska asfalten går det åtminstone tyst. Det vanliga tjatet, men det återstår att se hur tyst den är hemma på svenska vägar. På den punkten återkommer vi lite senare i ett test.

När kan man köpa nya Civic och vad kommer den att kosta?
– De första bilarna beräknas nå handlarna strax efter nyår och samtidigt öppnar orderböckerna. Priserna har jag skickat till dig separat så du kan sammanställa det snyggt här nedan.

Absolut! Och så bjuder vi på ett bildgalleri med 92 bilder att frossa i samt en film. Tack för pratstunden. Här är de svenska priserna.

  • Bensin, 1,4 liter Comfort,, manuell, 171 900 kr
  • Bensin, 1,4 liter Sport, manuell, 179 900 kr
  • Bensin, 1,8 liter Comfort, manuell, 188 900 kr
  • Bensin, 1,8 liter Comfort, automat, 202 900 kr
  • Bensin, 1,8 liter Sport, manuell, 195 900 kr
  • Bensin, 1,8 liter Sport, automat, 209 900 kr
  • Bensin, 1,8 liter Executive, manuell, 232 900 kr
  • Bensin, 1,8 liter Executive, automat, 246 900 kr
  • Diesel, 2,2 liter Comfort, manuell, 229 900 kr
  • Diesel, 2,2 liter Sport, manuell, 236 900 kr
  • Diesel, 2,2 liter Executive, manuell, 273 900 kr


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer