Nya Honda Civic Type R officiell – 310 hästar och 270 km/h

Honda kallar nya Civic Type R för en ”tävlingsbil för gatan” och var siktet är inställt vet vi sedan länge. 310 hästkrafter, 400 newtonmeter och ett nyutvecklat chassi pekar på att detta kan vara Nürburgrings nya konung i den framhjulsdrivna klassen.

Vi får väl lov att säga äntligen nu när nya Honda Civic Type R äntligen ger sig tillkänna!? Det är redan fyra år sedan nuvarande generation Civic lanserades och så tidigt som sommaren därefter kunde teknikensvarld.se visa upp de första spionbilderna som avslöjade att en Type R-version var på gång. Föga kunde vi då ana att det skulle dröja nästan tre år till färdig bil, speciellt då vi hösten 2013 som en av få tidningar i världen var i Japan för att köra nya Civic Type R (en prototyp) på bana. Senaste året har mest avhandlat konceptbilar och så kallade ”teaserbilder”.

Men nu är det alltså på riktigt. Nya Honda Civic Type R är här och på vilket sätt den presenterar sig. Vi börjar med det viktigaste först: motorn.
Honda har de senaste två år sagt att maskinen ger minst 280 hästkrafter. Nu får vi reda på att effekten är uppskruvad till hela 310 hästkrafter vid 6 500 r/min, mer än i många av konkurrenterna som kommer från bland annat Renault (275 hk), Opel (280 hk) och Seat (280 hk). Dock klår den inte nyligen presenterade Ford Focus RS som har 320 hästkrafter, men å andra sidan har den dessutom fyrhjulsdrift så de konkurrerar ändå inte på lika villkor (åtminstone inte om titeln som snabbaste framhjulsdrivna bil runt Nürburgring). Focus har i stället att tampas med Volkswagen Golf R som har 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Honda Civic Type R 2016

Slätt underrede optimerar luftflödet till diffusorn. Bakvingen är inte bara för syns skull.

Den 2,0 liter stora turbomaskinen är även paketerad med ett rejält vridmoment. 400 newtonmeter vid 2 500 r/min uppger Honda, en siffra som även den klår konkurrenternas motsvarigheter (okej, inte Seat för de har samma siffra, och inte heller nya Focus RS då den har minst 434 Nm).
Maskinen är kopplad till en sexväxlad manuella låda som Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin föll hårt för vid provkörningen för ett och ett halvt år sedan. ”Underbart precisa lägen” och ”perfekt samspel med kopplingen” skrev vi då, även om det som tidigare nämnt bara vara en prototyp av nya Type R vi körde.
Drivlinan tillåter bilen att accelerera 0-100 km/h på 5,7 sekunder med hjälp av enbart framhjulen. Vid vår provkörning 2013 skrev Daniel Frodin:
”Jag har aldrig tidigare varit med om en sådan acceleration i en framhjulsdriven gatbil. Slår av på farten, växlar ned och ger full gas igen. En helt otrolig kraftutveckling! Det suger i hela magtrakten av den hastiga hastighetsförändringen framåt. Jag kan inte annat än förundras över motorn.”

Låter inte helt fel. 0-100 km/h på 5,7 sekunder är snabbt, lika snabbt som exempelvis Seat Leon Cupra i 280-hästarsutförande. Men mot de fyrhjulsdrivna i klassen står sig tiden slätt. Golf R gör sprinten på 4,9 sekunder och nya Focus RS sägs ligga runt 4,6 sekunder.
Toppfarten är i alla fall något att bita i för konkurrenterna. Medan andra bilar toppar 250 km/h (oftast begränsade) har Honda satt toppfarten hos nya Civic Type R till 270 km/h.

Honda Civic Type R 2016

Interiört känner vi igen oss, men rejält skålade stolar och andra detaljer gör nya Civic Type R till en bil som vill smiskas på en kurvig bana. Nürburgring-rekord på gång?

Men fart och acceleration är inte allt. Ett chassi som lirar på bästa sätt kan göra underverk, och just chassits konstruktion har fått Honda att våga sticka ut hakan rejält. Nya Civic Type R har ett ”fyrpunkts” adaptivt stötdämparsystem som är specialutvecklat för bilen. Det arbetar oberoende för varje hjul och sägs ge enastående väghållning och stabilitet, även vid mer vardaglig körning.
I framvagnen har man utvecklat en avancerad dubbelstagsupphängning som minskar huggen i framhjulen när kraften trycker på. Konstruktionen ska också ge bättre styrkänsla och möjliggöra kurvtagningar som ligger på gränsen till det omöjliga.
Bak sitter en H-formad torsionsstav vars konstruktion ökar krängningsstyvheten med 180 procent, vilket ytterligare höjer stabiliteten och tillåter ännu snabbare kurvtagningar.
Köregenskaperna kryddas med ett elservosystem av typen ”dual pinion” som sägs leverera snabb men linjär styrrespons med en hög grad av känsla.

Nya Civic Type R – som är aerodynamiskt optimerad med stora luftinsläpp, splitters, diffusor, gigantisk bakvinge (utan integrerade bakljus som på konceptbilen) och slätt underrede – rullar på 19-tumshjul där fälgarna är skodda med 235/35-däck. Bakom fälgarna sitter högpresterande Brembo-bromsar varav de framtill har fyrkolvsok och skivor som mäter 350 millimeter i diameter. Dessa är så klart ventilerade och hålborrade.

Den som vill krydda sin Honda Civic Type R lägger till GT-paketet. Förutom röda detaljer på frontsplittern och splittern som sitter bak på diffusorn ingår även bekvämligheter som parkeringssensorer fram och bak, regnsensor, halvljusautomatik samt elektriskt infällbara ytterbackspeglar. Dessutom ingår en hel massa säkerhetsutrustning samt GPS-navigation från Garmin och ett ljudligare ljudsystem.

Försäljningen av nya Honda Civic Type R påbörjas i sommar. Några svenska priser är ännu inte offentliggjorda men ute i Europa snackas det om knappt 330 000 kronor som ingångspris.

Teknikens Värld var på plats när nya Civic Type R avtäcktes nere i Genève i går kväll. Reporter Mikael Stjerna och fotograf Patrik Lindgren passade på att haffa Hasayugi Yagai, Hondas utvecklingsansvarige för nya Type R, när krutröken hade lagt sig en aning (rökmaskiner). Några intressanta frågor ställde vi till honom…

 

Hasayugi Yagai om nya Honda Civic Type R

Utvecklingsansvarig för nya Honda Civic Type R: Hasayugi Yagai

Hasayugi Yagai är ansvarig för utvecklingen av nya Civic Type R.

På vilket sätt överträffar den nya Type R den förra versionen?
– Vi har fått till bättre aerodynamik och överlag bättre dynamik i bilen. Vi var inte helt nöjda med den förra bilens prestanda, men med den här är vi nöjda.

Herr Yagi ser också påtagligt nöjd ut, ungefär som om han vet något som vi inte vet.

Vilken av konkurrenterna i C-segmentet har ni haft som måttstock, vilken modell ser du som den värsta konkurrenten till Civic Type R?
– Vi tänkte aldrig på någon specifik konkurrent. Målet var att göra den bästa bilen i klassen. Därför gällde det att kunna slå alla konkurrenter.

Är det inte en risk att påstå att man är bäst, ni uppmuntrar ju till jämförelser?
– Vi ingenjörer på Honda jobbar bäst under press. Men våra påståenden måste självklart kunna bevisas.

Lever du själv ett liv som ligger nära kundens? Åker du på trackdays?
– Ja, och jag kör både bil och motorcykel till trackdays. Jag tror jag förstår våra kunders behov och förväntningar fullständigt, och jag talar för alla som har jobbat med projektet. Vi har skapat en Type R som vi själva skulle vilja ha.

Bilen kommer till försommaren till Sverige. Det svenska priset är inte bestämt, men det pris som meddelas i Europa är 35 000 euro.

Intervjuare på plats: Mikael Stjerna, Teknikens Värld


Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer